Goed nieuws voor de innovators onder ons: we gaan een samenwerking aan met CGA by NielsenIQ, 's werelds meest toonaangevende bedrijf op het gebied van marktonderzoek. Dit doen we naar aanleiding van onderzoek door de Commissie Innovatie, op verzoek van de KHN Ledenraad. De samenwerking zal gaan over Business Intelligence (BI). Het doel is om nuttige gegevens te verzamelen die onze leden kunnen helpen bij het beter runnen van je bedrijf.
BI is een aanpak die bedrijven gebruiken om gegevens te verzamelen, te analyseren en in te zetten met als doel betere zakelijke beslissingen te nemen. Ons doel is dan ook om data van horecaondernemers te ontsluiten uit de door hen gebruikte systemen. Dat kunnen EPOS systemen, personeelsmanagementsystemen maar ook keukensystemen zijn.
De data worden anoniem verzameld, geanalyseerd en vertaald of gevisualiseerd. Het biedt bijvoorbeeld inzicht in operationele processen, gastgedrag, trends en marktontwikkelingen (benchmarking). Deze data kunnen vervolgens gebruikt worden als strategisch hulpmiddel bij het runnen en verbeteren van je bedrijf. En dit kan onze leden helpen om succesvol te blijven in een steeds veranderende en competitieve horecamarkt.
Daarnaast biedt BI ons betere, actuelere cijfers en inzichten die wij kunnen gebruiken in onze lobby en contacten met bijvoorbeeld de politiek, ambtenaren en richting de pers. Dit bevordert onze positie als autoriteit en kennisinstituut voor de horeca en maakt ons veel minder afhankelijk van (deels vervuilde of niet-actuele) cijfers van instituten als het CBS en de KvK.
De samenwerking wordt gestart met een pilotgroep. We houden jullie het komende jaar op de hoogte over de voordelen en andere ins en outs van de samenwerking. Nadere informatie volgt!