De meivakantie morrelt aan de voordeur, de eerste dagjesmensen vinden de weg naar het terras en week na weekend na week wordt het iets warmer. Het toeristenseizoen is in aantocht en KHN navigeert je graag door de topdrukte heen.
Nu de tafels en stoelen weer gezellig op het terras staan is dit hét moment om alles uit het seizoen te halen. Toch is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan met ineens een dubbele bezetting aan gasten binnen en op het terras en maar de helft van de medewerkers op de vloer. Om je team in perfecte vorm te krijgen voor het seizoen, kunnen jullie de e-learning SVH Terrasmedewerker volgen. Hierna weet je bijvoorbeeld hoe je zorgt voor een uitnodigend terras, is jouw team straks goed voorbereid op de drukte en leren jullie hoe je kunt up- en crossellen. Zo haal je alles uit je terras.
De ondernemers in regio Utrecht waren deze weken al druk met het klaarmaken van de terrassen. Bij Restaurant Viviamo in Woerden is het terras zomerklaar. Eigenaar Vivian den Hollander (34): “Door die eerste zonnestralen heb ik meteen zin om de deuren open te gooien. De planten zijn vervangen, de heaters getest en de kussens opgeschud. Het leukste vind ik dat we nu alweer met het team buiten eten voor de avond begint. Nog even die laatste zon vangen voor de drukte en je ziet meteen wat nodig is. Wij vinden het superbelangrijk dat het terras schoon, netjes en verzorgd is. Dat betekent: planten water geven, vogelpoep weghalen voor de gasten komen en zorgen dat alles fris is. Het allerbelangrijkste is hoe je terras erbij staat.”
Nederlanders die dit jaar op vakantie gaan in eigen land kiezen vooral voor de provincies Gelderland, Limburg en Drenthe. Daar kunnen ondernemers zich alvast voorbereiden op goed gevulde terrassen. Het leuke is dat uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) blijkt dat steden een belangrijke rol spelen bij de vrijetijdsbesteding van Nederlanders. De combinatie van winkels, musea én horeca zijn een gouden publiekstrekker.
Wie bij Restaurant Viviamo vanuit de winkelstraat het terras op duikt krijgt een warm welkom met een zacht muziekje, snelle service en een van de nieuwe zomercocktails. “Wij werken natuurlijk vooral met onze huisgemaakte limoncello, maar op de kaart staan juist ook lekker veel alcoholvrije en originele varianten. Daar is veel vraag naar”, vertelt Vivian. “Het terras is voor ons ook best een uitdaging, omdat tussen het restaurant en het terras een drukke weg loopt. In Italië is dat heel normaal, maar in Nederland niet. Het kost daarom extra aandacht en meer mensen tijdens servies. Wij moeten daarom net iets meer doen dan een collega waarbij het terras aan het pand grenst.”
In onze training, die een halve dag in beslag neemt, draait alles om de beste ervaring voor jouw terrasgast. Denk aan: de tevredenheid, zorgen dat je gast vaak terugkomt, upselling én focus houden bij extreme drukte. Het is natuurlijk de bedoeling dat jij als ondernemer met het team de controle houdt over het terras en niet andersom. Met deze kickstart haal je het beste uit het terrasseizoen.
Vivian: “De kleine dingen zijn belangrijk. Denk bijvoorbeeld ook aan een kussentje in de stoel of op de bank of een plaid dat lekker ruikt, omdat het net uit de was komt. Het gaat om het de gasten zo comfortabel mogelijk maken. Ons motto is: alles voor sfeer en meer.”