Eerlijk, het liefst nemen we een flinke sprint uit deze pandemie om niet al te vaak meer om te kijken. Maar toch bracht ook corona een paar trends in de horeca die best mogen blijven. Niks mis met meer inkomsten hebben en waardering voor uit eten gaan. Dit zijn de trends die blijven.

1. Liefde voor de horeca

Als covid-19 één ding heeft bewezen, dan is het dat de horeca de huiskamer van de samenleving is. Gasten missen het uitgaan, een gezellige en sociale ontmoetingsplek én de gastvrijheid en lekkernijen. De waardering voor de horeca gaat door het dak en dat blijft nog wel even zo. De zin om uit eten te gaan of een lekkere koffie op het terras te nuttigen is alleen maar toegenomen.

2. Thuis uit eten

Niet de meest geliefde trend onder alle ondernemers, maar het biedt wel kansen voor de toekomst. Veel ondernemers wisten het uit-eten-gevoel bij de gasten thuis op tafel te krijgen. QR-codes met digitale instructies, gepersonaliseerde afspeellijsten op Spotify en hele serviezen kwamen per box op tafel. Een prima alternatief als het restaurant vol is en mensen tóch graag willen dineren.

3. Let’s get digital

De digitalisering maakte een snelle slag. Websites kregen een upgrade, maar ook in de zaken zelf bleek het effectief en handig. Zo is de bestelling doorgeven via een QR op tafel here to stay. De oplossing voor als je, zoals nu vaker voorkomt, een avond onderbezet bent. En gasten waarderen de verkorte wachttijd enorm. Een vinkje voor deze ontwikkeling.

4. Lekker lokaal

Over waardering gesproken, de liefde voor de horeca is niet het enige dat gasten zijn gaan waarderen. Het bewustzijn rondom lokale ondernemers en dito producten is toegenomen. Mensen zijn loyaler in bezoeken aan de kleinere zaken om de hoek. Zo schuiven ze tegenwoordig liever aan bij de lokale ondernemer voor een hapje en drankje, dan bij een keten in de grotere steden.

5. Op kookles

Zelf achter de pannen gaan staan zien we ook steeds meer en dat is geen negatieve ontwikkeling. Het leuke is namelijk dat mensen dit willen leren van de professionals. Hoe krijg je die cuisine precies zoals die van de chef? De Librije in Zwolle maar ook Cheflix wisten de live kookles in de keukens bij de gasten thuis te brengen. Een originele methode die nu ook prima naast de drukke avond kan blijven bestaan.

6. Hutjemutje is voorbij

Gasten zijn de vierkante meters om zich heen gaan waarderen. Niet meer op schoot bij de buurvrouw is een groot goed. Het zij aan zij eten in opeengepakte restaurants is voorbij, mensen waarderen de persoonlijke ruimte en vooruit: zelfs een metertje afstand.

7. Gewoon schoon

Ook al hopen we dat al die bussen ongezellige desinfect sprays van tafel gaan verdwijnen, de verhoogde hygiënestandaard is een trend die mag blijven. Gasten én ondernemers hebben meer oog voor een schone en frisse omgeving en dat kan nooit kwaad.

Zelf een trend gespot die volgens jou niet mag ontbreken? Deel hem met ons!

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens