Een evenement plannen is niet voor de tere zielen. Relaties vertrouwen op jou als ondernemer, als eventplanner én vliegende kiep. We kijken af bij de ondernemer die al zes jaar op rij de titel ‘beste congreslocatie van Midden-Nederland’ op naam heeft staan, Mark Haagen van Buitenplaats Kameryck.
Het geheim van een goede evenementenlocatie zijn is helder voor Haagen. “Voor een evenement moet je allereerst de faciliteiten op orde hebben”, benadrukt de eigenaar van Buitenplaats Kameryck. “Denk aan de ruimte, het buitenterrein, parkeren, stroom en dan moet alles logistiek nog kloppen. De vraag is natuurlijk wat versta je onder een evenement? Als café kun je zeker iets organiseren, maar dat houdt op bij 40 mensen. Bij Buitenplaats Kameryck hebben we het over evenementen van 100 tot 1000 mensen met meerdere activiteiten. Ons team is erop ingesteld om mee te denken met de klant en een event op een juiste manier te faciliteren.”
“Geen evenement is hetzelfde. Vandaag hebben we een groot congres van SPIE, over veiligheid, bouwliften en dat soort zaken. Gisteren was Antea in huis met 300 mensen en draait het vooral om kennisdelen. Soms heb je een jubileum voor het 75-jarig bestaan van een bedrijf met familie en kinderen gericht op buitenactiviteiten en sport en spel. Wij kijken altijd naar de vraag van de klant en spelen daarop in”, vertelt Haagen.
“We proberen klanten altijd op locatie te krijgen om over de invulling van een evenement te praten. Wat zijn jullie wensen? Kunnen we meedenken? Ligt er een draaiboek dat wij uitvoeren of verwachten jullie juist dat wij ideeën aandragen? Samen om tafel gaan met de klant is onze manier.” Voor inspiratie kijkt Haagen ook graag naar andere ondernemers. “We zorgen dat we weten wat er speelt in de markt. Zo zijn we lid van verschillende netwerkclubs én we gaan op gastbezoeken bij andere ondernemers.”
Buitenplaats Kameryck gaat altijd voor het hoogst haalbare en dat zorgt voor herhaalboekingen. Mark Haagen: “Er is geen betere marketing, dan in-huis-marketing. Als jouw klant voor jou kiest en met 300 gasten naar jouw bedrijf komt, dan moet je het goed doen. Het gaat om de juiste service, er bovenop zitten en het beter doen dan de gasten verwachten. Het is zonde als je er dan een zesje van maakt. Iedereen kan een zesje zijn, bij Buitenplaats Kameryck gaan we voor een negen. Daar moet je heel veel voor doen. Je moet niet alleen een negen zijn in locatie, maar ook in gastvrijheid, catering, entourage, parkeren. Alles moet kloppen, dat is het belangrijkste.”
De eigenaar van Buitenplaats Kameryck houdt zich tijdens evenementen niet bezig met de uitvoering. “Ik ben bezig met details, zodat de details geen details meer zijn. Ik hou van management by walking around. Check, dubbelcheck, re-check en dan check again. Als dat allemaal klopt, dan kun je ook een goede prijs vragen. Mensen willen best geld uitgeven, maar alleen voor kwaliteit.”
De nieuwjaarsborrels zijn in zicht en ook daarin denkt Haagen verder dan de klassieke champagnetoren. “Dit jaar draaien we voor het eerst een concept met een kerstmarkt. We hebben lokale ondernemers gevraagd om producten te verkopen aan klanten bij kerststalletjes buiten. De gasten shoppen zo een kerstpakket bij elkaar in de kerststallen. Mijn verdienmodel draait niet om de producten, dat is voor de ondernemers. De trekker is de kerstmarkt en het verdienmodel is waar ik altijd goed in ben, zaalverhuur en catering.”