Neem de winnaar van het NK Lekkerste Broodje en je krijgt smakelijke informatie in handen. Eigenaar en chef Sjoerd Mampaey pakte met zijn ‘Midas broodjes & burgers’ de felbegeerde titel en broedt al op een broodje voor de volgende editie.

“Ik wist wel dat er een kampioenschap was, maar ik dacht altijd dat andere mensen het vast beter zouden doen dan wij. Tot iemand zei: waarom doe je daar niet aan mee? Het was helemaal niet onze intentie om te winnen. Ik voelde me zelfs een beetje underdressed bij aankomst, haha, want ik kwam opdagen in mijn hoodie en iedereen droeg een koksbuis en had een pincet in de aanslag. We deden vooral mee voor de lol en het idee was dus gewoon doen wat we altijd doen en weer naar huis. Maar ineens wonnen we met ons broodje Beef Teriyaki.”

Kritisch bezoek

De opdracht was om verder te denken dan het broodje van vandaag. “Je maakt echt een broodje van de toekomst. Daarom kreeg ons vorige broodje Beef Teriyaki een upgrade met zwarte mayo en umami voor het NK. Het zit ‘m vooral in een lekker lunchbroodje maken zonder al te veel poespas. Je moet doen wat je altijd doet en doe dat gewoon maar héél goed.”

De winst bracht ook een flinke stoet fijnproevers met zich mee in het restaurant. Sjoerd: “In het begin kregen we best veel kritische proevers over de vloer die wilden testen of dit echt het lekkerste broodje van Nederland was. Ze waren gelukkig toch ook wel heel enthousiast. Bij de eerste paar influencers voelt het nog wat onwennig. Maar bij de derde of vierde keer behandel je iedereen zoals al je gasten. Gewoon jezelf blijven, dat is de manier. Het leuke is dat er wel veel mensen binnenkwamen die normaal niet zo snel binnenstappen. Het is niet zo dat we na de winst verdubbeld zijn in omzet, maar we hebben lekker geplust. Het is iets drukker en er komen wat meer fijnproevers binnen.”

Toffe trend

De lat voor de volgende editie ligt voor Sjoerd Mampaey automatisch een stukje hoger. “Het is nog best lastig als je wint. We schoten in het begin met onze ideeën van hot naar her, maar inmiddels hebben we de focus op één broodje. Ik zeg natuurlijk nog niet wat het is, maar ik dook als voorbereiding vooral in de materie die we hebben. Welke recepturen zijn er al, hoe kunnen we deze verbeteren en waar gaan de foodtrends heen in 2025? Daar spelen we op in. Vega en vegan moet je ook afwegen, maar aan de andere kant: een zwartgeblakerde bloemkool past weer niet bij ons. Ik vind de fusion-kant een toffe trend die goed bij Midas past.”

Of Sjoerd ook andere ondernemers en chefs in de gaten houdt? “Je kijkt natuurlijk altijd wel naar collega’s, maar niet meer zoals vijftien jaar geleden. Toen dacht ik al snel dat een ander het beter deed. Je moet vooral dichtbij jezelf blijven. Laat je niet gek maken. Dat werkt het beste.”

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens