KHN heeft in de voorbereidingen naar nieuwe cao-onderhandelingen onderzoek laten doen naar de drijfveren en belevingen van de verschillende generaties horecamedewerkers. Die verschillen per generatie. Maar juist om die verschillen goed te plaatsen en er ook binnen je eigen onderneming rekening mee te kunnen houden, is inzicht belangrijk. Daarom deelt KHN de rapportages.
De communicatie op de werkvloer kan beter, er kan meer worden geluisterd naar de mensen die het werk uitvoeren. Ook de manier waarop wordt omgegaan met roosteren, vrije dagen en pauzes is bron voor werkdruk en stress. Het geheel geeft (ook onderling) het gevoel van gebrek aan waardering. Dit leidt tot het gevoel dat een werkgever minder betrokken is en dat neemt werkvreugde weg. Hier ligt dus ook een kans om jongeren tegemoet te treden en hen te interesseren voor een carrière in de horeca. Jongeren zijn ook ontvankelijk voor vervolgopleidingen.
Het salaris wordt in zijn algemeen als laag gezien. Soms wint de passie of het inkomen van een partner. Er is wel veel begrip omdat horeca vaak lage marges kent. Eventuele extra’s binnen een onderneming worden op prijs gesteld. Maar vooral de optelsom stress en fysieke inspanning is een risico voor het behoud van ervaren medewerkers.
Verbeter het werkgeverschap. Dat kan door rekening te houden met meer balans in verdiensten en opbrengsten voor de medewerker. Bijvoorbeeld door teambuilding, teams met mensen uit zowel jongere als oudere generaties, goede interne communicatie, ook tussen keuken en bediening, moedig medewerkers aan en geef inspraak en waardeer meedenken. Probeer zo ver als kan vooruit te roosteren en rekening houden met individuele wensen en noden.
Het goed inwerken van medewerkers wordt genoemd om stress te verminderen. Het blijkt dat generaties vooral door hun eigen ervaringen minder begrip opbrengen voor de kwaliteit en waardering van collega’s. Deze negatieve spiraal heeft invloed op de gastbeleving én het eigen functioneren. Goed werkgeverschap en leiding die rekening houdt met verschillen en wensen biedt dus kansen.
Een van de kansen is medewerkers te ondersteunen bij het ontwikkelen van vakkennis en vaardigheden van jonge medewerkers. Dit verlaagt de werkdruk en komt tegemoet aan leren als drijfveer voor jongeren. Het verhoogt tegelijk het werkplezier van “ouderen”. Bovendien wordt beeld van horeca als bijbaan bijgesteld en geeft het een beter imago van werken in de horeca.