In de zomer staan de gasten te trappelen naast je terras, maar als kerst achter de rug is blijft het net wat te rustig. Herkenbaar? Geen zorgen, want er zijn genoeg manieren om die tafels te vullen in de winter.
Aan het Gardameer in Woerden runnen Sophie Papilaja en Rody Versluis hun restaurant EDGE. Van een typische januaridip is geen sprake, maar als zomerse hotspot kennen ze de rustigere periode in de winter. Het advies van het ondernemende koppel? “Stilstaan is geen optie, je moet niet afwachten”, aldus Sophie.
Aan het einde van de zomer trommelen Rody en Sophie hun team op. “In de zomer is het druk en gaat alles op de automatische piloot. Het is bij ons vooral rustiger als het weer slecht wordt. We stellen ons team echt de vraag wat we gaan doen. Zijn er leuke ideeën en vooral ook: wat misten we vorig jaar? Blijf kritisch kijken naar wat je doet en wees creatief. Je hebt meer te doen dan alleen maar een andere menukaart en er te zijn”, benadrukt Sophie.
De menukaart gaat bij EDGE trouwens wel altijd als eerste op de schop zodra de seizoenen wisselen. Rody: “Op de winterkaart mogen meer gerechten dan de zomerkaart en verder is alles de hele dag door te bestellen. Zodra de druk van het terras er niet is heb je iets meer tijd om dit soort dingen te doen. Zo serveren we in de winter ook borrelplanken, die worden gelijk besteld. Dat redden we gewoon niet in de zomer en je wil de kwaliteit wel behouden.”
In en rondom Woerden zie je in de winter met regelmaat de kleine en fijne elektrische bezorgbolide van EDGE rondrijden. “Mensen zijn echt fan van het bezorgen. Dit doen we echt a la Edge. Dat betekent dat het niet op vaste tijden is, zodat het voor ons makkelijk blijft en het eten goed. Voor ons is dit echt iets positiefs wat corona met zich meebracht”, vertelt Sophie. “Je ziet ook dat in de winter mensen meteen meer op onze website zitten door het bezorgen. Daarom pasten we de website aan voordat de winterperiode in ging. Het restaurant werd verbouwd en de website dus ook. De sfeer die je voelt als je bij ons binnenstapt moet je op de website al voelen.”
Dit seizoen is voor Sophie en Rody bij uitstek het moment om EDGE in een nieuwe jas te steken. Sophie: “Ik denk dat we in acht jaar tijd ook acht verschillende soorten stoelen hebben gehad. We veranderen de zaak best vaak, maar blijven kritisch naar onszelf kijken. Het kan leuk voor jezelf zijn, maar wat trekt de gast op dit moment? Daar is de winter ideaal voor. Het was tijd voor een verbouwing. Het terras klopte. De serre klopte. Binnen was alles al achtenhalf jaar hetzelfde op het schilderwerk na. We pakten vorige maand de bar aan, de kleuren en lampen zijn anders, het is weer fris. Binnen is het nu net zo aantrekkelijk zitten als in de serre.”
In de winter kent EDGE ook momenten, daar vond het stel iets op. “In de winter heb je piekuren, maar ook heel erg daluren”, legt Rody uit. “Dit jaar werken we voor het eerst met Social Deal om die daluren met een uur te verkorten. Zo proberen we dat een beetje op te vangen. Vaste gasten zitten ook het liefst in onze serre, maar mensen die via Social Deal komen krijgen binnen een tafel. Zo heffen we die discussie ook meteen op.”
Naast Social Deal zetten Sophie en Rody ook in op events. Sophie: “We organiseren sinds kort een pubquiz, de eerste editie was binnen zes dagen vol. Het plan is om een tweede editie in januari te doen. Het is leuk om te proberen. Waar we in de zomer geen tijd voor hebben, daar willen we in de winter juist tijd voor maken. Zo organiseerden we ook al een keer een nieuwjaarsduik met sportschool Goldcoast. Verzin iets en probeer het gewoon.”
Voor inspiratie kijkt het koppel vooral naar het team. “Ons team is megagoed én Gen Z. Zij komen altijd met plaatsen waar ze zijn geweest of iets nieuws op TikTok. We proberen ze zoveel mogelijk mee te nemen. Wat vinden jullie aantrekkelijk, wat missen jullie op de kaart? Het is een hele leuke positieve inspiratiebron. Het moet er vooral mooi uitzien, zij vinden smaak net wat minder belangrijk.”
Voor inspiratie kijken Rody en Sophie naar strandtenten die er in de winter ook nog staan. Rody: “Dan heb je het over Branding, Club Zand of Loft 88 in IJsselstein. Niet voor de events, maar vooral voor aankleding en uiterlijk. Een avondje ouwehoeren met bevriende medeondernemers helpt ook. Ook al doe je iets anders, soms kan je het ineens op je eigen concept toepassen.”
Ook TikTok gaat natuurlijk niet aan EDGE voorbij en dat geldt niet alleen op het inspiratievlak. “Wij hebben zelf niet eens TikTok, maar het team wil het zo graag. Dat is dan weer echt zo’n winterproject om op te pakken in deze tijd.”