De ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence leken lange tijd een ‘ver van je bedshow’, maar zijn vandaag de dag actueler dan ooit door de komst van ChatGPT en vergelijkbare tools. Hoe gebruik je dit voor je bedrijf?

Wat is ChatGPT?

ChatGPT is een chatbot die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie om te communiceren met mensen via tekst, audio of video. ChatGPT kan ook teksten schrijven, informatie verzamelen en analyseren, en zelfs code genereren. Deze app is gratis en te downloaden, maar je kunt ook de website bezoeken. Een andere optie is inloggen met je Google of Microsoft account. De app is te downloaden in de app store en in de play store. Bedenk wel dat bij de gratis versie van ChatGPT informatie maar loopt tot 2021. Er is ook een betaalde versie.

Wat kun je met ChatGPT?

ChatGPT heeft veel mogelijkheden voor je horecabedrijf, zoals:

  • Teksten schrijven voor vacatures, reviews, social media, of andere marketingdoeleinden. ChatGPT helpt je om pakkende en originele teksten te schrijven in verschillende stijlen, zoals in de vorm van een gedicht, of met een informele toon. Vraag ChatGPT om een tekst te schrijven door bijvoorbeeld te vragen: “Schrijf een vacaturetekst voor een barista” of “Schrijf een instagrampost voor mijn pizzarestaurant”.
  • Recepten, bereidingen, en foodcombinaties bedenken. ChatGPT geeft je inspiratie voor nieuwe en verrassende ideeën voor gerechten, drankjes, of ingrediënten. Je kunt ChatGPT vragen om een recept, een bereiding, of een combinatie te maken door bijvoorbeeld te zeggen: “Maak een recept met kip, mango, en kokosmelk” of “Waarmee kan je brie goed combineren?”.
  • Websitecode schrijven. Zet ChatGPT in om je website te verbeteren of te vernieuwen door code te schrijven voor verschillende functies, zoals formulieren, knoppen, of animaties. Je vraagt ChatGPT om code te schrijven door bijvoorbeeld te vragen of hij een code wil schrijven voor een contactformulier of voor een slider met afbeeldingen.
  • Klantenservice ondersteunen. ChatGPT kan je helpen om je klanten beter te bereiken en tevreden te houden door vragen te beantwoorden, meningen te geven, en gesprekken te voeren over verschillende onderwerpen. Dit doe je door ChatGPT te vragen om een klantenservice bericht te schrijven door bijvoorbeeld een prompt te schrijven met: “Hoe reageer ik op deze klacht: …” of “Wat kan ik zeggen om deze klant te bedanken voor zijn bestelling?”

Bron: ChatGPT voor de horeca: wat kan je ermee? (foodyard.nl)

Hoe pak je dit aan?

Maak het gebruik van AI niet te ingewikkeld. Met deze vijf tips helpen we je vooruit:

  • Tip 1. Begin met de vraag ‘Welk probleem ervaar ik?’
  • Tip 2. Bepaal het doel dat je wilt bereiken (kosten besparen – omzet verhogen – betere beslissingen – meer tevreden medewerkers)
  • Tip 3. Maak AI niet te groot, waar focus je op (individu – team – organisatie)
  • Tip 4. Kijk eerst of je het kan kopen, voordat je iets laat bouwen (zoek op There's An AI For That (TAAFT) - The #1 AI Aggregator (theresanaiforthat.com) of kijk welke AI-tools veel gebruikt worden.
  • Tip 5. Neem je mensen mee: AI is geen technische uitdaging, maar een leiderschapskwestie.

Altijd controleren

ChatGPT is dus een veelzijdige en creatieve tool die je helpt om je horecazaak te laten groeien en te innoveren. ChatGPT is echter niet perfect en heeft beperkingen en risico’s. Soms kan de chatbot onjuiste, ongepaste, of onethische antwoorden geven, die je reputatie kunnen schaden of je klanten kunnen misleiden als je niet kritisch kijkt naar de antwoorden. ChatGPT weet en begrijpt niet alles, en kan dus geen garantie bieden voor de kwaliteit of veiligheid van zijn output. Het is daarom belangrijk om altijd zelf de output te controleren en aan te passen, en om ChatGPT alleen te gebruiken als een hulpmiddel en niet als een vervanging voor je eigen kennis, ervaring, of oordeel.