Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtbaar. KHN pleit daarom voor verbeteringen van het noodpakket. Reparatie van de NOW is noodzakelijk: bijvoorbeeld een andere referentiemaand dan januari voor de afrekening van de NOW-vergoeding. Daarnaast pakt de Wab (Wet arbeidsmarkt in balans) in deze tijden funest uit; onder andere het toepassen van de hoge ww-premie moet voor de rest van dit jaar en voor 2021 opgeschort worden. Bovendien moet de overheid (belasting)aanslagen deels kwijtschelden in plaats van uitstellen. Het totale noodpakket heeft dringend verbetering nodig om de horecabranche, die voor het overgrote deel bestaat uit mkb-ondernemers, te helpen de coronacrisis te overleven.

KHN is niet ontevreden met het steunpakket zoals het er nu ligt, maar dringt bij het kabinet wel aan op cruciale verbeterpunten om het noodpakket nog beter en effectiever te maken. Als deze maatregelen niet worden doorgevoerd, zullen ondernemers moeten kiezen: bijvoorbeeld het laten aflopen van contracten of niet meer doorbetalen van oproepovereenkomsten als er geen loonbetalingsplicht is.

Kernproblemen Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)

Het is opvallend dat in nieuwsuitingen ten onrechte de verwachting is gewekt dat via de NOW-regeling 90% van alle loonkosten worden vergoed over de maanden van omzetverlies. De realiteit is dat de vergoeding alleen over de loonsom sv plus 30% van de maand januari wordt berekend. Dat is wat anders dan alle loonbetalingsverplichtingen die men tijdens de maanden van omzetverlies heeft. In de praktijk betekent dat minder dan 90% vergoeding over je loonsom sv plus 30%, tijdens het omzetverlies. Als het mee zit, dan krijgt men na het afrekenen van het voorschot maximaal 75% van alle loonkosten vergoed en in veel horecasituaties zal dit vooral tegenvallen. Veel lonen en loonkosten blijven door de fixatie op de loonsom sv van januari buiten de scope van de regeling, ten onrechte wordt daar geen compensatie voor gegeven

KHN pleit voor verbeterpunten NOW-regeling

Bij minimaal 20% omzetverlies vanaf 1 maart 2020 of later, is er compensatie. Voor in eerste instantie 3 maanden met de optie dat nog eens met 3 maanden te verlengen. De compensatie is het verwachte percentage omzetverlies op maximaal 90% van de loonsom sv van januari plus 30% forfait werkgeverslasten. Om de nieuwe regeling werkbaar te maken voor de horecabranche, pleit KHN voor de volgende verbeterpunten van de NOW-regeling:

  • Ook een vergoeding voor bedrijven die later zijn gestart dan januari 2020, bijvoorbeeld door bedrijfsovername, en die daardoor in januari 2020 geen loonverplichtingen hebben, maar wel over de maanden waarop ze zijn gestart en loonbetalingsverplichtingen hebben.
  • Ook een vergoeding over hogere gerealiseerde loonsom over de periode omzetverlies waarvoor betalingsverplichtingen bestaan, zodat ook bij oproepovereenkomsten, nieuwe werknemers en seizoenverplichtingen kan worden doorbetaald en vergoed vanuit de NOW.
  • Het opslagpercentage van 30% ophogen naar 40%. Alternatief: stel sv-premies voor NOW-toekenningen op nul en de forfaitaire opslag op 16,8% (de vakantierechten).
  • Maak uitstel van het uitbetalen van vakantietoeslag in mei of juni mogelijk en maak inzetten vakantiedagen mogelijk als inzet van het werknemersrisico.
  • Het uitstel van betaling van loonheffingen moet over de periode van de coronabeperkingen bij toekenning van een noodmaatregel zoals de NOW, etc. worden omgezet in kwijtschelding.
  • Nul uren: de invalkracht nul uren van de cao horeca is een echt nul uren contract. Daarvoor geldt geen loonbetalingsplicht.
  • Payroll. Veel horecaondernemers werken met payroll. De NOW is toegankelijk voor de loonsom die aan horeca wordt uitgeleend voor het percentage dat de inlener omzetverlies heeft. Payrollbedrijven worden verplicht die compensatie 1-op-1 door te zetten naar de inlener naar rato van het omzetverlies van de inlener.

Reparatie Wet arbeidsmarkt in balans

Begin dat jaar gaf KHN al aan dat de Wab onwerkbaar is voor de horeca en zorgt voor een enorme extra lastendruk in een branche waar de marges al laag zijn. Nu de wet daadwerkelijk in werking is getreden en er door de coronacrisis een verwacht omzetverlies van meer dan 50% voor 2020 wordt verwacht, dringt KHN aan op de volgende verbeteringen van de Wet arbeidsmarkt in balans:

  • De werkgeversverplichting om een werknemer met een oproepovereenkomst na 12 maanden een aanbod te moeten doen van het gemiddelde aantal uren (van die 12 maanden), is een verplichting die nu funest uitpakt. KHN stelt concreet voor die verplichting voor 12 maanden op te schorten.
  • De hoge ww-premie schiet tijdens en na een NOW-periode voor de NOW-populatie zijn doel voorbij en werkt averechts. KHN stelt voor om vanaf 1 maart 2020 voor de rest van 2020 en 2021 de hoge premie op te schorten en de lage premie toe te passen.
  • Altijd een lage premie bij vaste dienst, ook als de loonbetaling niet elke loonperiode gelijk is.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens