Vince Meurders is tijdens het HotelloTOP Year Event op de Horecava in januari uitgeroepen tot winnaar van The NXT GM Challenge 2024. Per 1 september 2024 gaat hij een jaar lang aan de slag als general manager (GM) van NH Schiller en NH Caransa in Amsterdam. Welke plannen en verwachtingen heeft de Hotello van Hotel Management School Leeuwarden?
Wat was je eerste reactie toen je hoorde dat je The NXT GM Challenge 2024 had gewonnen en deze geweldige kans kreeg?
“Mijn eerste reactie was ongeloof. Ik stond op het podium in een volle zaal. Toen ik mijn naam hoorde, geloofde ik het in eerste instantie niet. Natuurlijk hoopte ik wel dat ik zou winnen, maar toen ik eindelijk de bevestiging kreeg, was ik echt enorm trots. Bovendien was het voor mij ook een enorme motivatieboost om er vol voor te gaan.”
Hoe heb je je voorbereid op je rol als GM van NH Schiller en NH Caransa?
“Als onderdeel van de prijs kreeg ik via HotelloTOP een training van Q-Staff aangeboden. Die training spitste zich toe op persoonlijk leiderschap en empowerment. Gedurende twee dagen leerde ik meer over mijn persoonlijke kracht, wat ik wil en waar ik gelukkig van word. Dit is gekoppeld aan een persoonlijke toekomstvisie. Ik vond het heel nuttig en bovendien heeft het mij gedurende mijn hele onboardingsproces geholpen. Daarnaast lag er een mooie planning voor het onboarden klaar, waaronder ontmoetingen met nieuwe collega’s, trainingen en meeloopdagen om de verschillende afdelingen te leren kennen. Uiteindelijk kun je je nooit voor de volle honderd procent voorbereiden; je moet het gewoon doen. En dat geldt voor mij ook. Bovendien heb ik in het komende jaar een soort van buddy/mentor in Rob Besselink (collega-hoteldirecteur van NH Utrecht & NH Centre Utrecht), waarbij ik terecht kan voor allerlei vragen of als ik ergens over wil sparren. Dit geeft me extra steun en perspectief tijdens mijn verdere ontwikkeling in deze nieuwe rol.”
Kun je ons iets vertellen over jouw visie en plannen voor de twee hotels in het komende jaar?
“Dat is heel simpel: bouwen op wat er goed is en goed gaat, en kijken wat er verbeterd kan worden. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Beide hotels hebben veel potentie en doen het al ontzettend goed. Ik wil me voornamelijk richten op het verfijnen van de processen en dan specifiek de gastervaring. In het afgelopen jaar is er een uitbreiding geweest binnen onze Guest Relations-afdeling, en ik hoop dat we door die stap ons nog meer kunnen gaan richten op het overtreffen van de verwachtingen van onze gasten."
Welke specifieke uitdagingen verwacht je tegen te komen en hoe ben je van plan deze aan te pakken?
“De grootste uitdaging is dat ik nieuw ben in deze rol én in deze organisatie. Ik heb nog nooit voor NH Hotels of Minor Hotels gewerkt en ben ook niet eerder GM geweest. Ik moet snel leren hoe het hier werkt; het kan moeilijk zijn om met nieuwe ideeën te komen zonder te botsen met de manier waarop dingen hier al jaren worden gedaan. Daarom wil ik echt het gesprek aangaan met mijn team. Goed kunnen luisteren, openstaan voor feedback en leren van alles wat ik doe, is het komende jaar essentieel. Ik vind het belangrijk om de communicatie goed en open te houden. Uiteindelijk moeten we het echt samen doen.”
Hoe denk je dat jouw achtergrond en opleiding bij Hotel Management School Leeuwarden je heeft voorbereid op deze rol?
“Wat mij aantrok tot Hotel Management School Leeuwarden was dat zij de switch hebben gemaakt van traditioneel leren met tentamens naar een nieuw onderwijssysteem dat sterk gericht is op oplossingsgericht werken. In plaats van alleen met mijn neus in de boeken te zitten, heb ik ook aan veel projecten gewerkt voor bedrijven uit de hospitalitybranche. Dit oplossingsgerichte, praktijkgerichte onderwijs zorgt ervoor dat je sneller kunt schakelen, wat essentieel is in ons vakgebied. Het was een fijne hotelschool met een open sfeer, en ik heb er ontzettend veel geleerd.”
Welke boodschap wil je meegeven aan jongeren die twijfelen aan een carrière in de horeca?
“Onvoorspelbaarheid, uitdaging en volop kansen: geen enkele dag in de gastvrijheidsbranche is hetzelfde. Je kunt bijdragen aan dierbare, bijzondere en onvergetelijke momenten voor gasten. Wat wil je nog meer? Daarnaast biedt deze branche volop kansen, maar je moet ze wel zelf pakken.”
Wat zijn volgens jou de belangrijkste kwaliteiten van een succesvolle GM?
“Dit verschilt per team en per hotel, maar over het algemeen zijn goede leiderschapsvaardigheden essentieel. Je moet goed aanvoelen hoe je jouw team het beste kunt aansturen en hoe je processen goed kunt inrichten. Bovendien moet je flexibel zijn en tegen snelle veranderingen kunnen. Uiteindelijk wil je graag tevreden gasten, dus probeer voor hen altijd het beste te doen. En het belangrijkste advies dat ik heb gekregen: blijf lekker dicht bij jezelf, je hoeft niet iemand anders te zijn.”
Hoe ga je om met de druk en verantwoordelijkheid die bij deze functie komt kijken? En hoe ga je straks zorgen voor een goede werk-privébalans?
“Het is moeilijk om dat nu al te zeggen, aangezien ik pas in september officieel begin. Wel wil ik goede grenzen voor mezelf stellen. In het begin zal het een uitdaging zijn om te bepalen waar die grens precies ligt. Het advies dat ik heb gekregen is dat het belangrijk is om te weten wanneer je dingen even moet loslaten en tijd voor jezelf moet nemen. Ik hoop daar gaandeweg het jaar in te kunnen groeien.”
Hoe ga je ervoor zorgen dat je team gemotiveerd en betrokken blijft?
“Door het gesprek aan te gaan met het team en door goed te luisteren. De Learning & Development afdeling van Minor Hotels biedt volop trainingen en cursussen aan. Die wil ik ook actief blijven promoten, zodat iedereen kan blijven groeien. Ik wil een betrouwbare collega zijn voor iedereen, bij wie iedereen zich ook op zijn gemak voelt.”
Wat hoop je persoonlijk en professioneel te bereiken als GM in het komende jaar?
“Ik hoop veel te leren en te groeien, zodat ik vaardigheden ontwikkel die ik in mijn hele leven en gedurende mijn carrière kan blijven gebruiken. Professioneel gezien draaien de hotels al goed, en ik hoop een bijdrage te kunnen leveren om die stijgende lijn door te trekken. Dit jaar ligt mijn focus echt op people management, aangezien ik nog nooit leiding heb gegeven aan zo’n mooi team in het werkveld.”