Veel Nederlanders lijken de coronaperiode alweer vergeten te zijn. Toch proeft een grote groep horecaondernemers nog altijd de zure nasmaak ervan. Bob Zandberg van Villa Westend luidt de alarmklok namens zijn collega-ondernemers. De reserveringen stromen weer binnen en de tafels zitten vol, maar de financiële problemen zijn nog niet verdwenen. “Onze sector heeft zware klappen opgevangen. De huidige prijsstijgingen maken dat nog eens extra voelbaar. De brieven over het terugbetalen van de opgebouwde belastingschuld vallen op de mat; dat doet menig horecaondernemer echt pijn.”

Van grote ambities naar flinke klappen voor Villa Westend

Vlak voordat het coronavirus uitbrak, begon Villa Westend aan een grote renovatie. “Na twaalf jaar had onze zaak een grondige opknapbeurt nodig. We wilden het groots aanpakken en investeerden veel geld in de make-over. Het interieur werd volledig gestript en vernieuwd,” vertelt Bob. De renovatie zou op 16 maart 2020 beginnen, een dag later zou hij terugkomen van vakantie om erop toe te zien dat alles goed verliep. “Maar op 15 maart moesten we onze deuren sluiten. Met bloed, zweet en tranen én inzet van ons personeel hebben we de renovatie wel afgerond, maar gasten konden daar nog niet van meegenieten.”

Deuren open, problemen niet verholpen?

Hoewel de deuren weer wagenwijd openstaan, zijn de (financiële) problemen niet meteen verholpen. Sterker nog: een jaar na covid worden veel horecaondernemers nog altijd geconfronteerd met de financiële gevolgen van deze zware periode. Bob: “Ik heb door corona een belastingschuld opgebouwd die slechts een jaar na heropening al terugbetaald moet worden. Het idee van zo'n schuld is angstaanjagend, daar worstel ik mee. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.”

Heb je financiële zorgen en lukt het niet om bijvoorbeeld corona-achterstanden af te lossen? Je staat er niet alleen voor. Maar je moet wel in actie komen. Bekijk onze pagina of ga naar Geldfit.nl.

De snelheid waarmee de terugbetaling verwacht wordt, zit Bob misschien nog wel het meeste dwars. “We krijgen nauwelijks tijd om onze financiën weer op orde te krijgen, terwijl we twee jaar lang geen winst draaiden. Natuurlijk was er wel een tegemoetkoming, maar we liepen vooral veel mis. Het terugvorderen van de corona-achterstanden komt veel te vroeg. De situatie wordt momenteel verder verergerd door economische factoren. Tegen collega-ondernemers met financiële problemen zou ik willen zeggen: steek je kop niet in het zand en ga nú over tot actie. Schaam je er niet voor, je bent niet te enige. Laat je wel goed informeren.”

Wat heeft KHN gedaan?

Vanaf het begin heeft KHN gelobbyd voor uitstel van terugbetaling van de belastingschuld en het spreiden van deze schuld over meerdere jaren. Stapsgewijs is het kabinet grotendeels tegemoetgekomen aan deze eisen. Kwijtschelding van de belastingschuld was niet haalbaar omdat dit een vorm van staatsteun is, die door Europese regelgeving niet is toegestaan.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens