Het blijft in onze branche een constante uitdaging om goede medewerkers te vinden. Een hoog verloop en (seizoensgebonden) pieken maken het noodzakelijk om snel te reageren op veranderingen in je personeelsbestand. Social media kunnen je daarbij helpen.
Als horecaondernemer denk je misschien dat mond-tot-mondreclame en jouw aanwezigheid in straatbeeld voldoende zichtbaarheid creëren. Maar vergeet niet dat Nederlanders bijna non-stop op hun smartphone zitten. Ook jouw toekomstige personeel.
Social media platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn hebben miljoenen actieve gebruikers in Nederland. Door hierop je vacatures te delen, vergroot je het bereik ervan aanzienlijk.
Bovendien kan je slim inspelen op de verschillende groepen en pagina’s op bijvoorbeeld Facebook. Wil je vooral studenten bereiken met je vacatures? Zoek dan zeker specifieke studentengroepen op.
Een van de grootste voordelen van social media advertising is de mogelijkheid om zeer doelgericht te adverteren. In plaats van een brede, niet-specifieke aanpak, kun je met social media advertising specifieke doelgroepen bereiken met concrete vacatures.
Dit betekent dat je jouw vacatures kunt richten op mensen binnen de juiste sector en locatie. Dit zorgt voor een veel hogere kans op succes.
Social media bieden een uitstekende mogelijkheid om creatief te zijn met je advertenties. Gebruik foto's en video's om een kijkje achter de schermen te geven en te laten zien hoe leuk het is om bij jou te werken.
Laat je medewerkers optreden als ambassadeurs en deel hun verhalen en ervaringen. Dit helpt niet alleen om potentiële werknemers aan te trekken, maar zo bouw je ook een positief imago voor je bedrijf op.
Reviews op sociale media spelen een grote rol in hoe jouw bedrijf wordt gezien. Positieve reviews en beoordelingen kunnen potentiële werknemers overtuigen om bij jou te solliciteren.
Maar er zijn nog opties. Moedig tevreden medewerkers en gasten aan om bijvoorbeeld hun ervaringen op je Google Bedrijfsprofiel te delen. Een sterke online reputatie maakt je bedrijf aantrekkelijker en betrouwbaarder.
Social media advertising is ideaal voor een online boost. Je bent aanwezig en vindbaar, ook wanneer mensen nog niet actief naar je op zoek zijn. Wil je het toch nog breder aanpakken? Overweeg dan SEA.
Met Search Engine Advertising adverteer je in zoekmachines, zoals Google. Zo zorg je ervoor dat je advertenties bovenaan de zoekresultaten verschijnen wanneer mensen echt op zoek zijn naar vacatures in een bepaalde sector of regio, zoals bijvoorbeeld “medewerker receptie hotel Venlo” of “medewerker horeca nachtdienst Zwolle”.
Hiervoor is het wel belangrijk dat de zoekmachines je website vertrouwen. Daarvoor heb je een goede digitale basis nodig.
Natuurlijk: voordat je begint met adverteren, is het cruciaal dat je de basis online op orde hebt. Kan jij “ja” antwoorden op de volgende 4 vragen?
Ongetwijfeld is er nog werk aan de winkel. Het mooie nieuws: je staat er niet alleen voor!
Wil jij aan de slag met online advertenties met hulp van digitale experts? Dan is Youvia de partner die je zoekt. Met heel wat klanten in de horeca weten zij het antwoord op al jouw vragen.
Als lid van KHN krijg je trouwens een exclusieve korting van 10% op online adverteren. Zo zet je voordelig jouw vacatures in de kijker en vind je nieuw personeel online in een mum van tijd!
Nog meer uit handen geven? Kijk dan eens naar de mogelijkheid om jouw vacatures te plaatsen op ons eigen vacatureplatform. Exclusief voor leden van KHN.