De ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence (AI) leken lange tijd een ‘ver van je bedshow’, maar zijn tegenwoordig actueler dan ooit. AI kan helpen bij zaken als voorraadbeheer, klantenservice via chatbots, het personaliseren van gastbelevingen en het beheren van reserveringen. Het kan een handig hulpmiddel zijn dat je veel tijd bespaart. Maar er zijn ook risico’s. Waar moet je op letten?
AI-tools maken zelf tekst en beeld. Je typt een ‘prompt’, een kort stukje tekst dat de AI-tool de opdracht geeft om iets te produceren, en de tool levert vervolgens de gevraagde inhoud. Bekende AI-tools zijn bijvoorbeeld ChatGPT, Google Bard, Midjourney en Runway. Benieuwd hoe je AI kunt toepassen in je bedrijf? We schreven hier al eerder over: KHN | Hoe gebruik ik AI en ChatGPT?
Je kunt dus heel veel met AI, maar er zijn ook risico’s.
Een van de risico's van AI-tools is dat ze teksten of afbeeldingen kunnen produceren die bestaande auteursrechten schenden. Dit komt doordat ze gebruikmaken van bestaande data. Een tool die bijvoorbeeld menu-ontwerpen of marketingmateriaal produceert, kan afbeeldingen, teksten of andere media gebruiken die auteursrechtelijk beschermd zijn. En die mag je niet zomaar gebruiken. Zie ook: KHN | Mag ik foto’s van internet gebruiken voor mijn website?
Alles wat je invoert in de tool wordt opgeslagen op een server. Die server staat mogelijk in een land waar de Nederlandse privacywetgeving niet geldt. Je mag dus bijvoorbeeld niet zomaar contactgegevens van gasten invoeren in een tool om ze te analyseren.
Teksten die je met een AI-tool maakt kunnen foutieve informatie bevatten. De tool stelt de teksten namelijk samen op basis van bestaande teksten op het internet. Mogelijk is de inhoud dus niet correct of compleet. Ook kan een tool als ChatGPT soms de context of de intentie achter een vraag verkeerd begrijpen, wat kan leiden tot antwoorden die niet relevant zijn of zelfs niet kloppen. Check dus altijd goed of de tekst van een AI-tool klopt.
AI-systemen leren van de gegevens die ze krijgen. Als deze gegevens bevooroordeeld zijn, produceert de AI ook bevooroordeelde uitkomsten. Als mensen bepaalde onderwerpen vanuit een bepaalde hoek beschrijven, neemt de tool die hoek als waarheid aan. En deze vooroordelen zijn ook van toepassing op het gebied van beeld. Midjourney gebruikt bijvoorbeeld voornamelijk Europese en Amerikaanse datasets. Hierdoor zijn foto’s die de tool genereert vaak meer herkenbaar voor westerse mensen. Wees je hier dus bewust van; en let erop of de uitkomst voor iedereen geldt, of alleen voor een specifieke doelgroep.
Het integreren van AI-tools in je bedrijfsvoering kan leiden tot afhankelijkheid van technologie. Als jouw bedrijf zwaar leunt op AI voor kritieke processen zoals klantenservice, voorraadbeheer of het beheren van reserveringen, kan een storing of fout in het AI-systeem leiden tot problemen. Bovendien kan te afhankelijk zijn van AI ervoor zorgen dat jij of je personeel bepaalde vaardigheden verliest. Zorg voor een gezonde balans tussen het gebruik van AI-tools en voldoende menselijke controle.