In deze krappe arbeidsmarkt ligt de focus van ondernemers vaak op het werven van nieuwe medewerkers. Maar het behouden van jouw personeel is minstens zo belangrijk. Wist je dat een goed onboardingstraject de kans dat een werknemer langere tijd in dienst blijft enorm vergroot? Daarnaast is een goed ingewerkte medewerker blijer, sneller aan het werk, productiever en meer betrokken. En zo’n inwerktraject hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. We geven je graag een aantal eenvoudige tips.

Een warm welkom

Een goede eerste indruk is heel belangrijk. Zorg er dus voor dat jouw nieuwe aanwinst warm wordt ontvangen. Bij voorkeur door jou als eigenaar of door de manager. Geef een rondleiding en vertel iets over jouw horecazaak en het team. En neem in de eerste week even de tijd om te vragen hoe het jouw nieuwe medewerker afgaat en hoe hij het vindt. Zo voelt je nieuwe medewerker zich ongetwijfeld snel welkom.

Duidelijke functieomschrijving

Weten waar je aan toe bent en wat er precies van je verwacht wordt, biedt zekerheid en handvatten. Maak daarom een duidelijke functieomschrijving. Zo weet jouw nieuwe medewerker precies wat zijn taken zijn én hoeft er geen onduidelijkheid te ontstaan over het bijbehorende loon. Maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van het register referentiefuncties horeca.

Lees meer over het register referentiefuncties horeca

Een buddy

Koppel je nieuwe medewerker aan een buddy. Zo’n buddy kan de nieuwe medewerker helpen om de weg in het bedrijf te leren kennen. Zo geef je jouw nieuwe werknemer de kans om rustig kennis te maken met zijn nieuwe baan én is er altijd iemand om op een laagdrempelige manier vragen aan te stellen.

Licht de huisregels toe

Naast het leren kennen van het werk zelf, is het natuurlijk ook belangrijk om wat praktische informatie te krijgen. Hoe gedraag je je op de werkvloer, wat zijn de kledingvoorschriften, hoe vraag je vakantie aan en wat doe je als je ziek bent? Al deze praktische info staat in een huishoudelijk reglement. Heb je nog geen huishoudelijk reglement? Maak er dan snel een. We hebben een voorbeeld op onze website staan.

Bekijk ons model huishoudelijk reglement

Allergenenwetgeving

Ieder horecabedrijf dat voedsel bereidt moet voldoen aan de Allergenenwetgeving. Zo ben je bijvoorbeeld verplicht om de juiste allergeneninformatie te verstrekken van een gerecht wanneer een gast hierom vraagt. Het is dus handig om jouw nieuwe medewerker hier direct van op de hoogte te stellen, bijvoorbeeld door middel van een training.

Bekijk de allergenen videotraining

Online trainingen

Heeft jouw nieuwe medewerker kennisgemaakt met jouw horecazaak en de basis onder de knie? Dan kun je zijn kennis uit gaan breiden als hij daaraan toe is. Bijvoorbeeld met de online trainingen van SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca).

Advies nodig over horecapersoneel?

Plan direct een gratis adviesgesprek in. Wij helpen jou met advies op maat over het werven en behouden van personeel.

Plan adviesgesprek