Heeft u het al gemerkt? De restaurantzegels van ‘s lands grootste kruidenier zijn er weer. Tot en met 14 mei ontvangen de bezoekers van Albert Heijn 1 AH Restaurantzegel bij elke 10 euro aan boodschappen. Hiermee sparen ze voor een gratis tweede driegangenmenu bij meer dan 1000 restaurants in Nederland.
Iens, ’s lands meest bekende reserveringssite, doet natuurlijk mee en ‘heeft de lekkerste restaurants geselecteerd’ die je kunt bekijken op ahrestaurantactie.nl. Verzilveren van volle spaarkaarten kan tot en met 29 oktober.
Tsja. Elk jaar als ’s lands grootste kruidenier deze actie start, zit ’s lands grootste horecabranchevereniging ermee in de maag. Waarom? Dat ga ik u uitleggen. Zeggen dat we deze actie niet ok vinden is natuurlijk lastig. Consumenten vinden het immers een leuke actie; zij kunnen lekker gratis uit eten! En zeg nou zelf: You can’t blame them. De notoire fans halen de welbekende drogredenen van stal: dit soort acties is goed voor het imago van de horeca en er komen gasten binnen die anders nooit zouden zijn gekomen. Daarnaast kun je ze vast nog wel iets extra’s verkopen!
De werkelijkheid is anders: degenen die qua merkwaarde meeliften op het positieve gevoel van de consument zijn AH en Iens. Zij liften ook mee op de extra centen: want terwijl mensen omwille van een volle spaarkaart hun slag slaan bij de AH (een extra zegel als je bonusproducten koopt!) en reserveren via Iens, draait de horeca voor de kosten op van het weggevertje: het GRATIS 3-gangendiner. De gasten die hun spaarkaarten komen verzilveren zijn vaak koopjesjagers die je na deze ene keer niet meer terugziet. En dat zijn doorgaans ook niet de besten om een extra fles wijn aan te verkopen.
Wat ons advies is aan die duizenden ondernemers? Blijf rekenen. Doe niet mee omdat uw buurman meedoet en u bang bent dat uw tafels leeg blijven. U hóeft niet mee te doen. Ja, de actie brengt waarschijnlijk nieuwe gasten die anders niet zouden komen. Maar de hamvraag die u uzelf moet stellen is of ze ook terugkomen. Reken niet op de verkoop van die extra fles wijn; koopjesjagers geven liever minder dan meer geld uit. Ook aan tafel.
En denk als u meedoet goed na of u vanwege de kosten met andere producten gaat werken. Dan levert u namelijk ook in op beleving en leren uw nieuwe gasten u niet op uw best kennen. En reserveer niet té veel tafels voor de actie: daarmee wordt uw afhankelijkheid van kortingsacties alleen maar vergroot.
En last but not least: bedenk dat u vooral moet investeren in uw vaste gasten! Zij komen graag en worden daar graag voor ‘beloond’. Doe iets extra’s voor hen; van hen weet u zeker dat zij nog wel even blijven komen. En dát is, als je het mij vraagt, echt wat waard.