De horeca is een geweldige sector om in te werken, vol kansen en ontwikkelmogelijkheden. Dat bewijst het verhaal van Nienke, Demi Chef de Partie bij Hilton Amsterdam Airport Schiphol. Als eerste volledig dove keukenmedewerker in Nederland behaalde zij haar certificaat als leermeester. “Iedereen kan een waardevolle bijdrage leveren en succesvol zijn in de horeca, ook met een beperking.”

Blijven ontwikkelen

“Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en zoek constant naar nieuwe uitdagingen die mijn werk leuk en uitdagend houden,” vertelt Nienke. Ze haalt veel plezier uit het delen van haar kennis en passie vanuit de keuken. Dit was dan ook haar belangrijkste drijfveer om de leermeestercursus te volgen.

“Als leermeester kan ik anderen begeleiden en inspireren, wat mijn werk nóg leuker maakt. Maar de weg ernaartoe vergde wel extra doorzettingsvermogen,” legt ze uit. “Leren en ontwikkelen kost meer energie vanwege mijn doofheid. Gelukkig kreeg ik volop steun van mijn collega’s, zij geven mij het gevoel dat ik het kan. Dat geeft me het vertrouwen om door te zetten.”

In de praktijk

“De keuken is natuurlijk een plek waar alles snel gaat. Daarnaast werken we ook nog in een internationale omgeving. We bespreken daarom regelmatig hoe we de communicatie met elkaar kunnen verbeteren,” vertelt Nienke over haar werk in de keuken.

“Ik probeer wat Engels te leren en soms gebruiken we een vertaalapp. Ook leer ik wat gebaren aan mijn collega’s, die dit erg waarderen en interessant vinden. En omdat ik redelijk goed spraak kan afzien, weten mijn collega’s dat ze het beste met mij kunnen communiceren door rustig en duidelijk te praten. Je moet soms meer moeite doen, maar we komen er samen altijd uit.”

Wat ook helpt is dat Nienke volop de ruimte krijg van haar werkgever. “Momenteel onderzoeken we de mogelijkheid om een workshop te organiseren over communicatie met dove collega’s. Wanneer collega’s het leuk vinden, kunnen ze ook wat gebaren leren. Dit zal de dagelijkse communicatie nog meer verbeteren.”

Een kleine groep en 2 gebarentolken

Ook tijdens haar leermeestercursus steunde haar werkgever haar volop. “We vinden het belangrijk dat alle medewerkers de kans krijgen om het beste uit zichzelf kunnen halen,” vertelt Charlotte Plat, Cluster Learning & Development Manager bij Hilton Benelux. Nienke is hierin een mooi voorbeeld. “Het was voor ons de eerste keer dat een dove medewerker de leermeestercursus zou volgen. Om dit te laten slagen, hebben we de cursus in kleine groepen georganiseerd en gebarentolken ingezet. Dit soort aanpassingen maken het verschil. We zijn enorm trots dat Nienke haar certificaat heeft behaald.”

Tips voor andere werkgevers

Charlotte moedigt andere werkgevers aan om te focussen op mogelijkheden in plaats van beperkingen. “Onderzoek toont steeds weer aan dat diverse teams beter presteren op de werkvloer. Voor bijna elk obstakel is wel een oplossing te bedenken. Wij raden dus aan om een open blik te houden, en medewerkers te blijven betrekken. De leidinggevenden en personeelszaken spelen hierin een sleutelrol.”

En dat hoef je als werkgever niet alleen te doen. “Je kunt gebruikmaken van diverse instanties die begeleiding bieden aan medewerkers met een arbeidsbeperking. Wij werken bijvoorbeeld samen met Kentalis Werkpad, een organisatie die ondersteuning biedt aan mensen met communicatiebeperkingen,” legt Charlotte uit.

Met doorzettingsvermogen, samenwerking en ondersteuning is er voor iedereen een plek in de horeca. Er zijn genoeg mogelijkheden.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens