Als horecaondernemer is het je ongetwijfeld niet ontgaan: de arbeidsmarkt is gespannen. Waren er in het eerste kwartaal van 2021 nog 44 horecavacatures per 1000 banen, in hetzelfde kwartaal van dit jaar waren dat er al 112 (bron: CBS). Een flink verschil, waarbij je moet concurreren met andere werkgevers om het beste personeel binnen te halen. En wat als je personeel ziek wordt? Dan kan het zijn dat je op zoek moet naar tijdelijke vervanging en zit je met dubbele kosten. Om je te helpen, geeft KHN Verzekeringen tips om het verzuim van jouw personeel onder controle te houden.

Tip 1: houd het verzuimpercentage in de gaten

In het eerste kwartaal van 2022 was het ziekteverzuim in Nederland het hoogste ooit. Ook in de horeca voelen veel bedrijven dat: daar ging het verzuimpercentage van 4% naar 6%. Het gaat dan voornamelijk om fysieke klachten, zoals rug- en nekklachten, door het vele staan of bijvoorbeeld tillen. Vervelend voor je medewerker, maar ook voor jou. Want een zieke medewerker kost je al snel 250 euro per dag. Zorg dus dat je het ziekteverzuimpercentage van jouw horecabedrijf in de gaten houdt en tijdig in gesprek gaat met een medewerker die regelmatig verzuimt. Alleen zo kun je eventueel langdurig verzuim zien aankomen en hierop anticiperen.

Tip 2: zorg voor een veilige werkplek

Als werkgever heb je de belangrijke taak om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Regelmatig gebeuren er ongelukken op de werkvloer die leiden tot (langdurig) verzuim. Denk aan een barman die zich openhaalt aan gebroken glas, een serveerster die uitglijdt over een plas bier of een kok die zijn hand verbrandt bij het flamberen. Niet alles is te voorkomen, maar door te zorgen voor een veilige werkplek waar iedereen de veiligheidsvoorschriften toepast, kun je het risico op ongevallen in ieder geval verminderen. De verplichte Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) helpt je hier ook bij.

Tip 3: zorg ook voor een prettige werkplek

De meeste mensen zijn een groot deel van hun tijd op het werk. Daarom is het belangrijk dat deze omgeving niet alleen veilig, maar ook prettig is. Een tevreden medewerker is namelijk vaak ook een gezonde medewerker. Zorg dat er een goede werk-privébalans is, praat regelmatig met je medewerker over wat er speelt en wat zijn of haar ambities zijn en of hij of zij nog op de goede plek zit. Toon oprechte interesse, wees flexibel waar mogelijk en stimuleer een gezonde levensstijl.

Tip 4: voldoe aan alle (wettelijke) verplichtingen én maak gebruik van financiële tegemoetkomingen

Bij een verzuimende medewerker komt er van alles op je af en krijg je te maken met verschillende partijen. Zorg dat je de regie niet verliest en zet tijdig de juiste (juridische) stappen. Daarnaast zijn er diverse regelingen waar je als horecabedrijf gebruik van kunt maken bij zieke medewerkers. Het is belangrijk deze regelingen op tijd aan te vragen zodat je hier aanspraak op kunt maken. Het is ook mogelijk om hiervoor de hulp in te schakelen van een Verzuimregisseur. Deze kijkt over je schouder mee, zorgt dat je de juiste stappen zet en signaleert tijdig voor wanneer je bepaalde regelingen aan moet vragen.

Tip 5: zorg voor een goede verzuimverzekering en arbodienstverlening

Met het tegengaan van ziekteverzuim is voor jou als horecaondernemer veel te winnen. Een zieke medewerker heeft namelijk recht op maximaal 104 weken loondoorbetaling. Daarnaast zorgt een zieke medewerker voor andere kosten, zoals vervanging, re-integratie en verzuimbegeleiding. Een ziekteverzuimverzekering en arbodienstverlening bieden hierbij uitkomst. Die zorgen namelijk dat (een deel van) de kosten aan je vergoed worden. Daarnaast kun je advies krijgen over preventie, duurzame inzetbaarheid en het terugdringen van het verzuimpercentage. Alles om je als ondernemer te ondersteunen en jouw medewerkers snel en vitaal weer terug te helpen op de werkvloer.

Meer weten?

Via KHN Verzekeringen sluit je een uitgebreid en voordelig Verzuimpakket af. Dit pakket bestaat uit de verzuimverzekering, de arbodienstverlening én begeleiding en advies van de unieke Verzuimregisseur. De Verzuimregisseur is een aanvulling op de arbodienst en helpt je bij vraagstukken rondom de wet- en regelgeving, de communicatie met betrokken partijen, het aanvragen van diverse uitkeringen en hoe je moet omgaan met een zieke medewerker. Meer weten of een offerte aanvragen? Check khnverzuim.nl.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens