Het toerisme is belangrijk voor Zandvoort. Gedurende het hele jaar moet deze economische sector van impulsen worden voorzien. Een divers en kwalitatief hoogwaardig evenementenaanbod is een voorbeeld van een dergelijke impuls. Evenementen zijn dan ook belangrijk voor Zandvoort. Ze versterken de aantrekkelijkheid, werkgelegenheid en leefbaarheid van onze badplaats. Ook verbinden evenementen bewoners, ondernemers en bezoekers.

De gemeente Zandvoort er daarom voor zorgen dat er het hele jaar door aantrekkelijke evenementen zijn. Het is daarbij van belang dat de balans tussen leefbaarheid en levendigheid wordt geborgd en de nadruk wordt gelegd op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Daarom werkt de gemeente aan nieuw evenementenbeleid.

Op dit moment ligt het concept evenementenbeleid ter inzage. Dit volgt op een eerder door de gemeenteraad vastgestelde startnotitie en is tot stand gekomen na een uitvoerig traject van onderzoek en participatie. Zo is er gebruik gemaakt van verschillende participatievormen: een inwonersonderzoek, diverse themasessies voor bewoners, ondernemers, organisatoren en overige belanghebbenden en twee enquêtes. Er was een enquête voor organisatoren en voor niet-organisatoren (onder andere ondernemers, samenwerkingspartners en belangenorganisaties). Daarnaast is er uitgebreid onderzoek verricht en zijn er verschillende analyses gedaan.

Het college van burgemeester en wethouders heeft het Concept Evenementenbeleid Zandvoort op 10 september 2024 vrijgegeven voor inspraak. Zandvoorters en andere belanghebbenden kunnen vanaf 16 september 2024 tot en met 28 oktober 2024 een reactie geven via deze link.

Ook kan er een schriftelijke inspraakreactie worden gestuurd aan de gemeente Zandvoort t.a.v. Toerisme & Economie, Postbus 2, 2040 AA in Zandvoort of worden gemaild naar: evenementencommissie@zandvoort.nl.

Alle ingediende inspraakreacties worden beoordeeld of ze aanleiding geven om het Concept Evenementenbeleid Zandvoort aan te passen. De gemeente publiceert de beantwoording van de inspraakreacties.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens