Via ons hoteloverleg en het overleg van Luxury Hotels of Amsterdam is aan de orde gekomen dat er behoefte is aan een uniforme aanduiding tarieven toeristenbelasting 2020.
De volgende aanduiding wordt voorgesteld:
Tourism fee (vaste bijdrage van € 3,- per persoon per nacht)
City Taks (procentuele heffing van 7%).
Per januari 2020 wordt er naast de procentuele heffing (7% van de kamerprijs) ook een vaste bijdrage per persoon per nacht doorberekend op de gast (€ 3,- per persoon per nacht).
Er wordt verwacht dat er, met name bij de internationale gast, vragen zullen ontstaan over de twee verschillende vormen van toeristenbelasting. Om de gast in ieder geval zo goed mogelijk te informeren over de kostenposten verzoeken wij de hotels eenzelfde benaming door te voeren op de factuur.
Bovenstaande benaming wordt ook door Booking.com op haar facturen gehanteerd. Met Expedia lopen de gesprekken nog over eenzelfde aanduiding. Zodra dit is bevestigd wordt hierover bericht gestuurd.
We horen dat veel gasten bij het afrekenen onaangenaam verrast zijn over de hoge toeristenbelasting die in rekening is gebracht.
KHN ontwikkelt een QR-code om gasten een reactie te laten geven over de Amsterdamse toeristenbelasting. Deze QR-code leidt naar een Q&A over de heffing. Middels de vragenlijst kan de gast haar mening geven over de heffingen, verkrijgt informatie over het gedachtegoed achter de extra heffing.
KHN zal de uitkomst van deze enquête aanbieden aan het college. Wij verwachten hiermee enerzijds aan te tonen dat gasten deze hoge toeristenbelasting niet accepteren en dat er onbegrip is over de verschillende heffingen. Anderzijds willen we medewerkers een hulpmiddel bieden om toe te lichten dat het een overheidsmaatregel is waar we grote moeite mee hebben. KHN wil over de hoogte van toeristenbelasting verweer blijven voeren.
De QR-code zal uiterlijk volgende week beschikbaar zijn. Wij verwachten hier meer informatie over te geven tijdens de Horecava.