Op donderdag 5 december vond het hoteloverleg plaats van KHN Zaanstreek. De hotelmanagers van de verschillende hotels in Zaanstad verzamelden zich bij Marketing Zaanstreek.
Onderstaand tref je de besproken punten aan:
Update
We doen een ronde onder de hotels hoe het gaat en wat de uitdagingen zijn. Wat naar voren komt is dat de bezoekers flexibiliteit erg belangrijk vinden en daardoor laat boeken.
Toeristenbelasting 2025
De toeristenbelasting voor 2025 zal worden aangepast met een jaarlijkse indexatie van 2,2%. Op 19 december is dit onderwerp behandeld in de raadsvergadering.
Daarnaast wordt onderzocht of er een dagtoerismetoeslag ingevoerd kan worden voor bezoekers die via het water arriveren. De gemeente is in gesprek met rederijen over de mogelijkheden om bezoekers te laten opstappen in Zaanstad. Dit biedt kansen voor zowel de gemeente als Marketing Zaanstad om het verblijf in Zaanstad te stimuleren en te profiteren van de groeiende riviercruisevaart.
Bezoekersmarkt - Internationaal en nationaal
Marketing Zaanstreek gebruikt visitordata om inzicht te krijgen in het aantal en het type bezoekers binnen zowel de internationale als de nationale markt. Deze data worden geclusterd om trends te identificeren en een beter beeld te krijgen van beide markten. Hiervoor is een nieuw dashboard samengesteld, zie hier.
Anneke wil daarnaast specifiek inzicht in de zakelijke markt en zal hierover aanvullende informatie rondsturen.
In de meerjarenstrategie worden trends en ontwikkelingen meegenomen, met de volgende focuspunten:
Projectgroep Zakelijke Markt
Voor het komende jaar wordt een werkgroep opgericht die zich richt op de zakelijke markt. Er komt een banner op de Amsterdam Convention-pagina waarin de Zaanstreek wordt gepromoot. Dit is een belangrijke investering om de regio zichtbaarder te maken voor zakelijke evenementen.
De focus ligt op het aantrekken van conferenties en het onder de aandacht brengen van evenementenlocaties en zakelijke hotels in de Zaanstreek. Waar mogelijk biedt Marketing Zaanstreek ondersteuning bij het versterken van proposities om deze markt optimaal te benutten.
Nieuws vanuit gemeente Zaanstad
Evenementen en campagnes
Werkgroep Toerisme
De werkgroep Toerisme onderzoekt of alle hotels hun gasten de mogelijkheid bieden om fietsen te huren. Uit een eerste inventarisatie blijkt dat de meeste hotels een samenwerking hebben met een fietsverhuurbedrijf.
Nieuws vanuit KHN
Hier kun je het nieuws vinden van KHN, zoals over de lobby tegen de BTW verhoging en kortingen op trainingen.
Volgend overleg
Het volgende overleg vindt plaats op 27 februari. Heb je punten die je wilt bespreken of waar je meer over wilt weten? Laat het ons weten via zaanstreek@khn.nl.
Heb je onze Facebookpagina al geliked?