Horecaondernemers uit Hellevoetsluis zijn een eigen bezorgplatform begonnen waar klanten een maaltijd kunnen bestellen die thuis wordt bezorgd. Ze vinden dat Thuisbezorgd.nl, waar ze tot nu toe mee samenwerken, te hoge commissies vraagt en oneerlijke voorwaarden stelt. KHN steunt dit en andere initiatieven en maakt zich hard voor een eerlijk speelveld. Want de scheve machtsverhouding tussen online platforms (als Thuisbezorgd.nl, Booking,com, Iens) en horecaondernemers moet weer in balans komen.
Robèr Willemsen, voorzitter KHN: "Wij zetten ons in om tot een eerlijk speelveld te komen voor onze leden. Deze initiatieven, die in het hele land ontstaan, maken duidelijk dat een partij als Thuisbezorgd.nl zich bijna als monopolist kan gedragen. We roepen Thuisbezorgd.nl dan ook op om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de contracten die zij met horecaondernemers afsluiten. Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek. En we onderzoeken de mogelijkheid om zelf met een landelijk bezorgplatform te komen. In lijn met het online reserveringsplatform BookDinners, dat we maandag 8 januari jl. naar het Nederlandse publiek hebben gelanceerd. Met BookDinners krijgen restaurateurs de regie over hun bedrijf weer terug. En dat willen we ook bewerkstelligen voor horecaondernemers die maaltijden bezorgen.”
Horecaondernemers profiteren van internetplatforms zoals Thuisbezorgd.nl, maar ook van zoek-, boek- en reserveringssites voor restaurants en/of hotels. Het vergroot hun bereik en klantenkring. Maar we zien nu dat een aantal van deze internetplatforms zo groot en machtig is geworden dat ze eenzijdig voorwaarden en prijzen kan bepalen. Horecaondernemers geven meer en meer aan dat de conditie waarmee zij met deze platforms samenwerken, verslechteren. Naast de stijgende commissies die zij moeten betalen, gaat het om de laagste prijsgarantie (de zogenaamde ‘pariteitsclausule’) die de platforms eisen en de niet-transparante manier waarop ze met reviews omgaan.
In veel Europese landen zijn laagste prijsgaranties al bij wet verboden. De zogenaamde ‘pariteitsclausule’ in de algemene voorwaarden van een platform is een bepaling waarin staat dat de horecaondernemer zijn producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het internetplatform. Ook Thuisbezorgd.nl heeft een pariteitsclausule in de algemene voorwaarden opgenomen. In steeds meer Europese landen om ons heen is deze clausule wettelijk verboden. Wat KHN betreft komt er een dergelijk verbod ook in Nederland.
Volgens KHN moet het volgende gebeuren om tot een eerlijk speelveld te komen bij zoek-, boek- en bezorgsites:
We roepen Thuisbezorgd.nl op zelf de stap te nemen om tot evenwichtigere voorwaarden te komen. Maar daarnaast gaan we deze maand ook in gesprek met Tweede Kamerleden om aan te dringen op maatregelen om de macht van online platforms in te perken. Maatregelen die in andere Europese landen dus al zijn genomen. En we zijn in gesprek met een aantal partijen om te kijken of we met een bezorgplatform kunnen komen; van, voor een door te horeca.