Vanmorgen was het eindelijk zover; de kick-off van de 65e editie van Horecava. Horecava is dé vakbeurs voor én door professionals in de foodservice branche. Vanwege het coronavirus werd de beurs dit jaar in ‘limited edition’ gegoten met digitale kennis-, inspiratie- en tastingsessies. KHN kon natuurlijk niet ontbreken; juist nu is verbinding belangrijker dan ooit. Het afgelopen jaar hebben we gezien dat we samen sterker staan, hoe moeilijk de situatie voor onze branche ook is. Daarom wilden we vandaag de horeca een positief en inspirerend podium gunnen, waarbij we ook naar de toekomst durven kijken. We hebben genoten en blikken terug op een succesvolle dag.
Om 09:45 opende Carlijn Groen-Wijnmalen, Food Group Director Horecava, samen met KHN-voorzitter Robèr Willemsen de Horecava. Met presentator en journalist Frederique de Jong blikten zij vooruit naar de toekomst en maakten de negen genomineerden van de actie #hartvoordehoreca bekend, waar #HelpdeHoreca er een van was. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “De komende tijd zetten wij vol in op de verbetering van de compensatiepakketten en versoepelingen voor de gehele horecabranche. Als we open gaan, dan duurt het nog enkele jaren voordat de branche weer terug is op het oude niveau. KHN kijkt daarom ook verder vooruit; wat is er op de lange termijn nodig om ondernemers gezond te laten ondernemen? KHN doet ook specifiek een beroep op de overheid om met een lange termijnvisie te komen.“
“De kracht van de Horecava is wat mij betreft de verbinding. Na een verschrikkelijk moeilijk en uitdagend jaar voor onze branche, brengt dé horecavakbeurs ook dit jaar de laatste kennis, trends en inspiratie als het gaat om innovatie, alleen in een andere vorm. Zo kunnen we na deze ‘limited edition’– vol inspiratie en met een scherpe toekomstvisie – hopelijk zo snel mogelijk sámen terug naar het enige échte normaal”, aldus Robèr Willemsen.
Samen met alle gasten en KHN-experts kijken we terug op een geslaagd digitaal event. Live vanuit het KHN-Café presenteerden we verschillende sessies. Zo spraken we met experts over het voorkomen van faillissementen met de WHOA, de lokale lobby en personeel. We gaven tips voor het maken van een vliegende start in de horeca en gingen in de sessie Corona & Herstel in gesprek met ondernemers Erwin van der Graaf en Hans van der Linde over hoe zij de route naar herstel zien. Robèr Willemsen benadrukte in deze sessie ook het belang van de sociale verbinding en het creëren van betekenisvolle ervaringen voor de gast op deze route. Tijdens de sessie over de Tweede Kamerverkiezingen ging KHN-directeur Dirk Beljaarts in gesprek met Thierry Aartsen (VVD) over horeca en de politieke agenda. ’s Middags presenteerden een aantal ledenvoordeelpartners de voordelen waar KHN-leden gebruik van kunnen maken en stond er een Live Q&A met het Landelijk bestuur op de planning. Ook interviewden we samen met Cityguys.nl ondernemers Bryce Steba (Atelier Brouwerij Thuisbasis), Joachim de Looij (BUNK Hotel), Diego Buik (Diego’s Burgers) en Michel Ordeman (Jopenbier), om de dag vervolgens traditiegetrouw af te sluiten met de nieuwjaarsspeech van KHN-voorzitter Robèr Willemsen.
Dank aan alle partners, gasten, ondernemers en collega's die een belangrijke bijdrage hebben geleverd en samen met ons een succesvolle digitale editie van het KHN-Café hebben neergezet. We hebben genoten van de leden en ondernemers die wij hebben ontmoet in het KHN-Café en zien je graag weer bij een van onze volgende evenementen.
Heb je een sessie gemist? Of wil je alles nog eens rustig terugkijken? Houd dan onze kanalen in de gaten. De komende weken zullen we de verschillende sessies verder uitlichten via onze communicatiekanalen; onze website en social media.
KHN Café online tijdens Horecava 2021