Veel ondernemers ontkomen er niet (meer) aan: het seizoen is voorbij, de maatregelen zijn weer aangescherpt, de NOW is niet toereikend… Afscheid nemen van een deel van jouw medewerkers is onvermijdelijk. Waar moet je op letten en welke invloed heeft het op je NOW-regeling?

Allereerst: Maak een plan voor de toekomst. En bepaal welke medewerkers je daarvoor nodig hebt. Zorg ervoor dat jouw plan gericht is op een wat langere termijn, omdat het UWV de situatie over een periode van 26 weken bekijkt. Kijk ook (eerlijk) of je na een reorganisatie wél levensvatbaar bent en blijft. Als dat niet zo is, overweeg dan – hoe moeilijk ook - om te stoppen. Bij een tijdige keuze, heb je zelf het heft nog in handen en kun je een bedrijfsbeëindiging starten, in plaats van dat je onverhoopt geconfronteerd wordt met een faillissement.

Verdiep je in de procedure bij het UWV

Als je weet hoe de procedure verloopt en wat belangrijk is voor de beoordeling van de ontslagaanvragen, kun je ook met jouw medewerkers tijdig in gesprek en ze juist voorlichten. Indien je via de procedurele regels handelt, kun je vaak in goed onderling overleg afscheid nemen van jouw medewerkers, dus zelfs zonder procedure.

Breng in kaart wat de financiële gevolgen zijn voor de NOW-regelingen

In verband met de voorwaarden in de NOW regelingen verlangt het UWV een extra toelichting bij de eventuele ontslagaanvraag. Je moet aannemelijk maken (en toelichten) waarom de NOW-regelingen onvoldoende tegemoetkoming bieden om jouw medewerkers in dienst te kunnen houden. Het helpt als je dit ook cijfermatig inzichtelijk kunt maken. Daarnaast zul je er rekening mee moeten houden dat er een correctie plaatsvindt op de toekenning van de subsidie. In de NOW 1 regeling was een boete van 50% opgenomen over de totale loonsom, in de NOW 2 vindt correctie plaats op basis van 100% van de loonsom, maar zonder boete.

Laat je adviseren

KHN Advies is gespecialiseerd in ontslagrecht en kan jou adviseren. Zij zullen jou altijd eerlijk advies geven over de haalbaarheid van een reorganisatie en welke stappen je kunt nemen in het geval van een reorganisatie of faillissement.

Meer weten?

Neem voor vragen of meer informatie contact op met KHN Advies, door te bellen naar 0348 48 94 89 of per mail info@khn.nl

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens