Marijke Vuik is de voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Daarnaast is ze eigenaar van twee biercafés, een groothandel en een bierwinkel; allemaal gevestigd in Delft. Speciaal voor Food Inspiration schrijft Vuik columns over wat haar opvalt in de Nederlandse horeca. Deze keer een column over technologische innovaties, die niet alleen kunnen zorgen voor een efficiëntere en meer duurzame bedrijfsvoering, maar ook voor betere ervaringen voor de gasten.
Innovatie is niet nieuw in de horeca. Veel ondernemers zijn al jaren bezig met het aanspreken van een bredere doelgroep, bedenken van nieuwe gerechten, moderne interieur- en terrasconcepten, slimme technologische oplossingen en het optimaliseren van gastvrijheid. We doen als branche veel om onze gasten een bijzondere ervaring te bieden. Toch is innovatie in deze uitdagende tijden meer dan ooit een noodzaak geworden. De marges staan onder druk en de krapte op de arbeidsmarkt is nog steeds een uitdaging. Daarom is het belangrijk dat we ons niet alleen richten op lekker eten en drinken, comfortabel overnachten en het leveren van de beste gastvrijheid. We moeten ook aan de slag met het optimaliseren van onze processen, het efficiënter inzetten van middelen en het verminderen van voedselverspilling.
Technologie meets gastvrijheid
Onze branche heeft de laatste jaren grote stappen gezet op het gebied van technologie. Denk aan online reserveringssystemen, contactloos betalen via QR-codes, digitale menukaarten, automatische check-ins in hotels en slimme kassa’s. Deze technologische innovaties zorgen niet alleen voor een betere ervaring voor onze gasten, maar ook voor efficiëntere bedrijfsvoering. Gasten kunnen nu eenvoudig reserveren en bestellen via hun smartphone, waardoor wachttijden korter zijn en de omzet wordt verhoogd. Hiermee houden medewerkers ook meer tijd over voor wat er écht toe doet: persoonlijke aandacht voor onze gasten. Met deze slimme systemen krijg je als ondernemer ook meer inzicht in het gedrag van je gasten, waarmee je jouw menu en marketingstrategie kunt aanpassen. Een voorbeeld van een plek waar technologie en gastvrijheid samenkomen is restaurant BUNKR in Eindhoven. Hier maken ze gebruik van kunstmatige intelligentie, zonder concessies te doen op gastvrijheid.
Navigeren naar een duurzame branche
Duurzaamheid is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden in de horeca. Gasten zijn milieubewuster en verwachten dat wij als horecaondernemers ook een bijdrage leveren aan een duurzamere wereld. Gelukkig zie ik bij veel ondernemers de ambitie om het goede te doen. Denk aan duurzame inkoop- en menukeuzes, het terugdringen van voedselverspilling, reduceren van plasticgebruik en het drastisch verminderen van de CO2-uitstoot. Ook operationele activiteiten worden kritisch onder de loep genomen. Denk aan aanpassingen in het distributiekanaal, slimmere apparatuur waarmee je kunt besparen of het gebruik van groene energie. Elke verandering begint met inzicht in je bedrijfsprocessen. Heb je eenmaal de juiste inzichten verzameld, dan is het een slimme keuze om een duurzaamheidsvisie- en beleid op te stellen. Door beter te plannen en slimme keuzes te maken kun je kosten besparen en een positieve bijdrage leveren aan de planeet. Ook kan een duurzaamheidsbeleid je helpen in het aantrekken van nieuwe medewerkers en gasten.
Slimme HR-oplossingen
De krapte op de arbeidsmarkt houdt voorlopig nog aan en blijft een voortdurende zorg voor veel horecaondernemers. Slimme HR-oplossingen kunnen hierbij helpen. Denk aan geautomatiseerde tools voor werving en selectie, waarbij AI-gedreven technologie zelfs een eerste screening kan doen. Geavanceerde planningssoftware kan je helpen om je roosters efficiënter op te stellen en de bezetting aan te passen aan de vraag. Daarnaast vind ik het zelf altijd erg belangrijk om te blijven investeren in de ontwikkeling van mijn medewerkers, bijvoorbeeld via de KHN-Academie; een slim e-learning platform met on-the-job trainingsmogelijkheden. Met enthousiaste en goed getrainde medewerkers heb je altijd een streepje voor.
Inspelen op marktontwikkelingen met data
Het verzamelen en analyseren van data wordt steeds belangrijker en kan jou als ondernemer waardevolle inzichten bieden. Op welke dagen en tijden komen de meeste gasten? Welke gerechten zijn het meest populair? Welke trends en ontwikkelingen zie je in de markt? Welke communicatie richting jouw gasten werkt het best? Door dit inzichtelijk te maken kun je slimmer inspelen op marktontwikkelingen, je bedrijfsvoering optimaliseren en je gasten een betere ervaring bieden. Innoveren wordt de komende tijd nóg belangrijker. Toch mogen we niet vergeten waar het uiteindelijk om draait: het creëren van een waardevolle beleving voor onze gasten. Gasten komen niet alleen voor het eten, drinken of een overnachting, maar ook voor de sfeer en de totale ervaring. Nieuwe technologieën en producten kunnen je helpen om deze beleving te verbeteren, maar de persoonlijke aandacht voor jouw gast is nog altijd het belangrijkst.
Deze column werd oorspronkelijk gedeeld op foodinspiration.com.