Meerdere generaties op de werkvloer zorgen voor dynamiek en uiteenlopende werkwijzen. Dit kan tot wrijving leiden, maar biedt ook mooie kansen om van elkaar te leren. Nog een voordeel: jouw gasten komen vaak ook uit verschillende generaties. Ben je benieuwd hoe jij als horecaondernemer het beste kunt omgaan met de verschillende generaties? Generatie-expert Kim Jansen heeft een praktische aanpak en waardevolle tips voor je.
Hoe ga jij als werkgever om met de verschillen tussen generaties? Je brengt dit in kaart door jezelf en jouw medewerkers een aantal vragen te stellen. Maak er een gezamenlijke inspanning van, zodat iedereen zich hiervan bewust wordt.
Beantwoord met elkaar deze vragen:
Met de antwoorden op deze vragen kun je aan de slag. Hoe kun je zaken verbeteren? En wat gaat er al goed? Bespreek met je medewerkers hoe zij hiertegenaan kijken en bedenk samen welke stappen jullie kunnen zetten.
Kim Jansen geeft ook een aantal waardevolle tips. Het is het handig om deze goed te lezen, voordat je met de vragen aan de slag gaat. De tips geven namelijk richting aan je aanpak.
Tip 1: Verken je vooroordelen
Tip 2: Wees mild
Tip 3: Ontdek je blinde vlekken
Tip 4: Generatiemix
Tip 5: Levens- en beroepsfase
Tip 6: Open gesprek
Tip 7: Samen updaten
De kennis, invloed en ervaring van een oudere generatie in combinatie met de frisse blik, creativiteit en innovatiekracht van een jongere generatie is de sleutel tot een energieke en futureproof organisatie.
Onlangs was Kim Jansen
gastspreker bij onze webinar Generatiemanagement. Zij vertelde over de verschillen tussen de generaties, die de huidige medewerkers vormen, en hoe je als ondernemer hiermee het beste kunt omgaan. Je kunt de webinar Generatiemanagement nog terugkijken.