Het aantal bruine cafés neemt al jaren af. De ouderwetse lambrisering, gedempte verlichting en het houten meubilair lijken steeds minder gewaardeerd te worden. Maar gelukkig zijn er nog (jonge) ondernemers die de traditionele kroeg wél op waarde weten te schatten. Zoals Frank van Urk en Anne Haandrikman, die twee jaar geleden biercafé de Koppelpaarden overnamen. We spraken Frank over zijn passie voor (speciaal)bier en de uitdagingen van bruincafé-eigenaren. Want hoe ga je mee met de tijd, zonder die typerende sfeer te verliezen?
Frank en Anne werkten tijdens hun studie beiden in het café in het centrum van Assen. “Al gauw kwam een eventuele overname ter sprake. We hebben lang nagedacht; gaan we iets met onze studie doen of toch het café overnemen?” Toen het besluit was genomen, was de keuze om het met z’n tweeën te doen snel gemaakt. “Het is niet per se een goeie combinatie als één partner in de horeca werkt en de ander niet”, licht Frank lachend toe.
Het is vooral de charme van het bruine café die Frank aansprak. “Je hebt een sfeer die je in geen ander horecaconcept tegenkomt. Het huiskamergevoel, het ongedwongene, het meteen op je gemak zijn – dat gaat vanzelf in een bruin café. En die sfeer willen we behouden.” Dat is volgens Frank ook direct de uitdaging van bruincafé-eigenaren. “Supermoderne dingen passen niet in het interieur, maar je hebt ze wel nodig. We hebben hier bijvoorbeeld twintig jaar lang een kassasysteem gebruikt dat echt verouderd was, dus dat wilden we vervangen. Maar we hebben wel heel veel moeite gedaan om een systeem te vinden dat wegvalt in het interieur. We hebben nu een zwarte kassa waarvan het licht niet te fel is en het scherm niet zichtbaar is als je aan de bar zit. En het kost bijvoorbeeld ook veel meer tijd om alle snoeren weg te werken in een oud pand. Wij hebben geen systeemplafond waarachter we ze kunnen verstoppen. Met die details zijn we heel bewust bezig. Het valt niet iedereen op, maar het draagt wel degelijk bij aan de sfeer.”
Dat geldt ook voor de muziekkeuze. Die is volgens Frank minstens zo belangrijk voor de sfeer. “Tot twee jaar geleden deden we alles nog met cd’s, maar die cd-lades namen zoveel ruimte in. Daar kon ook een koelkast met speciaalbier staan, dus gingen we op zoek naar een alternatief. Je hebt muziekstreamingsdiensten voor de horeca die alles beweren te hebben, maar net niet die ene blues-artiest die wij willen draaien. En dan is het makkelijk om concessies te doen, maar dat wilden we niet. Dus zochten we weer verder. We hebben nu een een oplossing gevonden waarin Eric Clapton staat, maar ook die kleine blues-muzikant.”
Frank, die zichzelf biersommelier mag noemen, besteedt minstens evenveel aandacht aan het bieraanbod in zijn café als aan de sfeer. Met 20 bieren op de tap en zo’n 300 bieren van fles en blik, moet dat ook wel. “De ontwikkelingen in de markt gaan zo snel dat we eigenlijke elke maand wel iets nieuws, iets bijzonders moeten hebben. Als je dat niet doet, ben je heel snel het gevoel met de markt kwijt. De speciaalbiermarkt is namelijk gigantisch gegroeid. Ik merk ook echt dat gasten er meer voor openstaan. De pilsdrinker is naar een Leffe Blond gegaan, de Leffe Blond-drinker naar een IPA en de IPA-drinker misschien wel naar een hele exclusieve, oude Geuze.”
Een van Franks missies is om Assen kennis te laten maken met de lekkerste bieren. En dat lukt al aardig. “Al ons personeel heeft een bieropleiding gevolgd. Medewerkers met kennis zijn heel belangrijk. Ook om gasten enthousiast te maken en nieuwe smaken te laten ontdekken. In Assen is het best lastig, maar wij proberen mensen echt te stimuleren om nieuwe dingen te proberen. En ik denk dat er mede dankzij ons inmiddels veel bierliefhebbers zijn in Assen.”
Als jonge ondernemer is Frank ook actief als bestuurder bij KHN Assen. “Anne en ik zijn allebei Assenaren, geboren en getogen. We voelen ons daardoor sterk betrokken bij wat er hier speelt. Ik wil graag iets bijdragen”, licht Frank zijn keuze om bestuurder te worden toe. “We hebben een heel goed en gevarieerd bestuur. Als je met wat toonaangevende bedrijven je stem laat horen, krijg je veel meer voor elkaar dan als je alleen gaat. En we hebben een hele goede regiomanager, Inge. Als zij haar tanden ergens inzet, laat ze niet meer los.”
Naast dat verantwoordelijkheidsgevoel, heeft zijn bestuurdersfunctie ook meerwaarde voor Frank zelf. “Ik vind het leuk om mezelf uit te dagen. Het is een hele andere wereld. Er speelt heel veel in Assen en dat is interessant. In het café spreek je met gasten en leveranciers, als bestuurder van KHN zit je om tafel met gemeentes en wethouders. En dat is echt leerzaam.”