Je hebt ze vast gehoord, de horrorverhalen van ondernemers die na een weekje buitenland terugkomen met een torenhoge telefoonrekening. Gelukkig zijn de risico’s op heel hoge rekeningen afgelopen jaren ingeperkt. Maar je kunt nog steeds (onbedoeld) veel geld kwijt zijn. Bijvoorbeeld in grensgebieden op de rand van de EU. Of doordat je ongemerkt een hotspot gebruikt. Lees dus voordat je naar het buitenland gaat deze tips van KHN Telecom en zorg dat je niet voor hoge kosten komt te staan.
Wat je echt moet weten vatten we voor je samen in drie woorden: zet dataroaming uit! Stel je voor: je kijkt Netflix via de wifi in het hotel, maar je telefoon schakelt automatisch over naar de hotspot van je mobiel. Of je loopt door de stad en op de achtergrond synchroniseert je telefoon. Het gevolg? Je verbruikt vele (soms peperdure) GB’s. Zorg dus altijd dat je dataroaming uitzet!
Goed nieuws: binnen de EU betaal je voor bellen en internet hetzelfde als 'thuis' (Roam Like at Home). Dit geldt ook in de volgende niet EU-landen: IJsland, Liechtenstein en Noorwegen. En voorlopig rekenen de drie grote Nederlandse operators (KPN, Odido en Vodafone) ook geen extra kosten in het Verenigd Koninkrijk.
Zo makkelijk is het helaas niet. In het buitenland verbruik je vaak meer data, waardoor je jouw bundel kunt overschrijden. En soms mag een aanbieder een toeslag vragen, bijvoorbeeld als je een abonnement voor onbeperkt internet hebt. Een beperkt data-abonnement kan dan voordeliger zijn.
Ook zijn er een aantal locaties die extra aandacht verdienen:
Turkije en Zwitserland
Ze zijn vlakbij en doen mee met het Europees Kampioenschap voetbal, toch? Zeker, alleen horen zij niet bij de EU. De voordelige EU-regels gelden in deze landen niet bij elke provider. Bel je via Bouwend Nederland Telefonie? Dan bel je in Zwitserland wel gewoon tegen EU-tarief. Dat is mooi meegenomen. In Turkije is dat helaas niet het geval, dus daar komt de samenvatting in drie woorden weer van pas: zet dataroaming uit!
Andorra, Gibraltar, Monaco
In deze en andere kleine gebieden, gelden soms andere regels. Dit verschilt per provider, dus check vooraf welke voorwaarden gelden bij jouw aanbieder.
Grensgebieden met niet EU-landen
In grensgebieden kan het gebeuren dat het telefoonnetwerk van een naastgelegen niet-EU-land sterker is, en je smartphone automatisch overschakelt. Dit gebeurt zonder dat je het doorhebt. Je ontdekt het pas op je rekening aan het einde van de maand. Kun je dit voorkomen? Zeker! Stel in grensgebieden met niet-EU-landen zelf het netwerk in.
Ter zee en in de lucht
Om extra kosten te vermijden, kun je het best dataroaming uitzetten in een vliegtuig of op een boot. Heb je toch internet nodig op deze plekken? Neem gerust contact met ons op, dan geven we je tips!
Bellen en internetten buiten de EU is vaak erg duur. Je betaalt verschillende tarieven per land. Hoe hoog deze kosten zijn vind je op het tarievenblad van jouw abonnement. Reis je buiten de EU? Installeer dan een datateller app op je smartphone. Zo houd je zicht op je mobiele internetverbruik.
Datalimiet van € 60,50 per maand
Voor mobiel internet buiten de EU geldt een wettelijke limiet van € 60,50 per maand. Als je verbruik rond de 80% zit, krijg je een waarschuwingsbericht. Zodra je 100% hebt bereikt, wordt de dienst stopgezet. Wil je toch blijven roamen? Neem dan contact op met de klantenservice van jouw provider. Je kunt de limiet zonder kosten binnen één dag uitzetten. Let op: je krijgt dan ook geen waarschuwingen meer.
Bellen en gebeld worden buiten de EU
Bel je naar een Nederlands mobiel nummer? Dan betaal jij het bellen naar Nederland. Ook als het toestel zich in hetzelfde buitenland bevindt. Word je gebeld door een Nederlandse mobiel? Dan betaal jij het buitenland tarief. De beller wordt zo beschermd tegen hoge belkosten. Hij weet natuurlijk niet altijd of je in Tiel of Timboektoe bent. Tip: in plaats van bellen kun je sms'en of WhatsApp bellen via wifi.
Met de volgende tips blijven je kosten binnen de perken:
Neem dan contact op met de adviseurs van KHN Telecom, zij helpen je graag verder. Je bereikt ze via: 0348 49 50 60 of per mail: advies@khntelecom.nl