Café Restaurant NielZ in Almelo heeft het tijdens coronacrisis op een hele andere manier aangepakt. Eigenaar Niels Mulder zette zijn medewerkers in op de plekken waar het nodig was, zodat zij niet thuis kwamen te zitten, maar juist konden helpen!
Foto: RTV Oost
In het zuiden van het centrum van Almelo ligt Café-restaurant NielZ. Negentienjaar geleden begon het verhaal met één pand en in de loop der jaren zijn er twee omliggende panden bij gekocht. Dat zorgt ervoor dat er naast een mooie zaak, nu ook een terras is waar 300 man kunnen plaats kunnen nemen.
Niels Mulder had iets heel anders in gedachten voor zijn medewerkers toen de coronacrisis begon. Vanaf dag één heeft hij zijn de optie gegeven om vrijwillig of betaald werk te doen. Want met 100 mensen in dienst, moet je iets bedenken waardoor je ook in deze moeilijke tijd, je medewerkers zoveel mogelijk aan het werk en gemotiveerd kunt houden. In de eerste weken van de coronacrisis, heeft Niels dan ook gelijk meer dan 60 medewerkers kunnen plaatsen, zowel voor vrijwilligerswerk, als betaalde functies. Zo hielpen medewerkers o.a. mee in de daklozen opvang en voedselbank.
In het najaar heeft Niels contact gezocht met meerdere zorginstellingen met als reden om zodra de corona besmettingen weer om hoog zouden gaan, zijn team ook in de zorg kon bijspringen.
“KHN is een belangrijke gesprekspartner geweest richting de gemeente en de lokale afdeling heeft een belangrijke rol gespeeld in bijvoorbeeld de verruiming van de terrassen”, aldus Niels Mulder. Daarnaast heeft KHN er in de regio Almelo ook voor gezorgd dat de reclamebelasting niet betaald hoefde te worden.
Voor andere ondernemingen in Almelo speelde KHN ook een belangrijke rol in het uitstellen (kwijtschelden?) van gemeentelijke belastingen. Dit heeft enorm geholpen in een periode waarin ondernemers de liquiditeit heel hard nodig hebben. “KHN heeft hiermee echt haar toegevoegde waarde laten zien en daar ben ik de brancheorganisatie ook heel dankbaar voor”, aldus Niels.
Voor café Restaurant NielZ ziet de toekomst er goed uit. Het afgelopen jaar heeft Niels zelfs een klein beetje geïnvesteerd. “Voor nu is het belangrijkste dat de 1,5 meter zo snel mogelijk wordt afgeschaft. Dan kan alle capaciteit, zowel binnen als op alle terrassen, optimaal benut worden. Een groot voordeel voor nu is, dat mensen ervaren hebben hoe het is om in eigen land op vakantie te gaan en dit dus ook sneller doen. Ik verwacht dat we hier in ieder geval in de komende periode de voordelen van zullen ervaren”, aldus Niels.
“Een belangrijk aspect aan het KHN-lidmaatschap is dat je een collectief kan vormen met andere ondernemers, zodat je gehoord wordt door bij bijvoorbeeld gemeente en regering. KHN is een goed klankbord. Je kunt er op terugvallen – zowel landelijk via KHN Advies, als lokaal via jouw regiomanager - wanneer je iets nodig hebt en je wordt regelmatig op de hoogte gehouden van het laatste nieuws over bijvoorbeeld de lobby, wet- en regelgeving. Al met al is KHN ‘the go to place’ voor de horeca; een branchevereniging waar je op kunt terugvallen”, aldus Niels.