Afgelopen jaren waren heel zwaar voor vrijwel alle horecaondernemers. En helaas is duidelijk dat we nog niet uit de crisis zijn, nu ook de personeelsproblemen en energiekosten zo groot zijn geworden.
Lang konden we, als bestuur van KHN-afdeling Rivierenland, door alle beperkingen geen ledenbijeenkomsten organiseren, hoezeer we dat ook hadden gewild. En nu het weer mogelijk is, blijkt dat iedereen het door personeelstekort zo druk heeft, dat het nauwelijks mogelijk is om ondernemers bij elkaar te krijgen.
Terwijl het juist in deze lastige tijd eigenlijk zo belangrijk is om elkaar toch af en toe te zien, bij te praten en ervaringen te delen.
We willen je toch informeren over de dingen die we als afdelingsbestuur de laatste tijd gedaan hebben. En er zijn een paar punten die we formeel moeten afhandelen, wat bij deze per mail doen.
Wil je er op reageren, doe dat dan uiterlijk vrijdag 21 oktober. Dat mag naar het mailadres van je regiomanager: b.kennis@khn.nl. Zonder reactie gaan we er vanuit dat je je in de verschillende punten kunt vinden.
Al lange tijd is duidelijk dat KHN Afdeling Rivierenland een te groot gebied omvat (9 verschillende gemeenten). Hoewel we vaak leuke ledenactiviteiten en uitstapjes hebben gehad en we in de meeste gemeenten met enige regelmaat ene horecaoverleg hebben, blijkt toch dat samenwerking binnen heel Rivierenland lastig is.
Vóór de coronacrisis hebben we je daar al een korte enquête over gestuurd. Hoog tijd om dit weer op te pakken.
Het afdelingsbestuur heeft besloten om de afdeling op te splitsen in drie aparte afdelingen:
Intussen zijn er afgelopen maanden veel contacten geweest (en nog steeds) met de verschillende gemeenten. Natuurlijk over de nasleep van de coronaproblemen, de steun die de gemeente kan geven (bijvoorbeeld het geen van de gelden van de Corona Toegangscontrole aan de horeca en het verlengen van de terrasverruimingen). En over de vraag wat gemeenten nog meer kunnen doen om horecaondernemers bij te staan in deze tijd van torenhoge kosten. Al is het maar om ook als gemeente de zorgen uit te spreken richting de landelijke politiek.
Omdat regels rond duurzaamheid steeds strenger worden, zijn we met gemeenten in overleg over subsidiemogelijkheden voor duurzaamheid. Bijvoorbeeld voor duurzame terrasverwarming. In de eerste gemeenten is er al zo’n regeling beschikbaar gekomen.
Het personeelstekort is de volgende grote uitdaging voor de horeca geworden. Zowel KHN landelijk als lokaal, probeert hier steeds meer aan te doen. Naast campagnes als ‘Werken in de horeca – altijd een feestje’ en de campagne samen met SVH ‘Ga voor Gaaf’ gaan we kijken wat er regionaal ook lokaal mogelijk is.
In rivierenland proberen we met gemeenten en zo mogelijk ook regio Rivierenland, activiteiten uit te voeren om de personeelstekorten te verminderen. Bijvoorbeeld door inzet van Oekraïense vluchtelingen, gratis trainingen (‘werken in de horeca’, taalcursus Oekraïens-Engels, etc.) voor nieuwe medewerkers, samenwerking met UWV en scholen.
Meer informatie over gratis cursussen en trainingen vind je hier: Sector Horeca | Van Kraaij Educatie
Ook proberen we in navolging van Nijmegen en regio Food Valley of we een ‘HONK1’ -project kunnen starten. HONK1 is een winkel of een bus (te vergelijken met een foodtruck) waar iedereen die mogelijk interesse heeft in werk in de horeca, zich kan oriënteren op de mogelijkheden, vacatures en opleidingen.
Alle ideeën zijn welkom! Geef ze vooral door, door op deze mail te reageren!
Natuurlijk gaan we door met deze activiteiten. Het zou goed zijn om in iedere gemeenten in de komende maanden weer een horeca-overleg te hebben.
Over de arbeidsmarktproblemen en wat daar aan te doen, de sterk stijgende prijzen, lastenverlaging maar ook over alle duurzaamheidsregels die op ons af komen.
En natuurlijk over specifieke aandachtspunten per gemeente, zoals:
Enkele veranderingen in de samenstelling van het bestuur
Afgelopen tijd zijn er verschillende veranderingen ontstaan in de samenstelling van het bestuur van KHN Rivierenland:
We moesten afscheid nemen van:
En we moeten we het voortaan doen zonder de secretariële ondersteuning van Liesbeth Bleeker.
Het huidige bestuur bestaat uit:
We hebben ook een vervangster gevonden voor Liesbeth: Jeannette van der Cruijssen neemt de secretariële ondersteuning voor haar rekening.
De laatste ALV vond plaats op 9 maart 2020. Op Mijn KHN kun je het verslag van de laatste vergadering downloaden. Deze informatie is alleen toegankelijk voor KHN-leden. Als lid kun je inloggen op Mijn KHN met jouw gebruikersnaam en wachtwoord. Inloggegevens vergeten? Op deze pagina kun je een nieuwe inlog aanvragen.
Afdelingsfinanciën
Als bijlagen zijn toegevoegd:
Afgelopen jaren werd door de afdeling bij alle leden een bijdrage in rekening gebracht van jaarlijks 25, =, wat gebruikt werd voor het organiseren van een interessante en gezellige bijeenkomst.
Afgelopen jaar heeft het bestuur dit bedrag kwijtgescholden, aangezien er niets georganiseerd kon worden.
Het bestuur stelt voor om voor het komende jaar deze ‘hoofdelijke omslag’ van 25,- per lid weer in rekening te gaan brengen. We gaan er vanuit dat we komend jaar weer iets leuks kunnen organiseren. Hopelijk kun je je in dit voorstel vinden.
De volgende ledenbijeenkomst moet nog worden ingepland. Daarover hoor je snel meer.