Het Amsterdamse openbaar vervoer verkeert in zwaar weer.
Tijdens de coronaperiode liepen de inkomsten van het GVB flink terug. Amsterdammers en forensen werkten thuis en toeristen bleven weg. Opgeteld bij de gestegen energieprijzen, moet het GVB fors bezuinigingen en komt met een plan voor het ov dat in 2024 zou moeten ingaan.
Het GVB wil vooral snijden in minder drukke bus- of tramlijnen die stoppen bij dezelfde haltes. In de hele stad zouden er 2 keer 9 haltes (heen en terug) uit moeten. Reizigers moeten daardoor vaker overstappen, soms op een andere halte en zijn dus meer tijd kwijt. De bezuinigingen treffen vooral het gebied binnen de ring, omdat veel trams en bussen daar dezelfde stukken van een route rijden.
Amsterdam wil graag een goed openbaar vervoer voor inwoners en bezoekers. Daarom wil de gemeente garant staan voor het GVB voor een bedrag van maximaal 10 miljoen euro. De plannen van het vervoersbedrijf voor 2024 zijn nog niet definitief, het stadsbestuur en de gemeenteraad kunnen nog reageren.
Zie hier het hele nieuwsbericht met de reactie van de gemeente Amsterdam op de bezuinigingsplannen van het GVB.
KHN Amsterdam zet zich - samen met partners van het georganiseerd bedrijfsleven Amsterdam - in voor behoud en zelfs uitbreiding van OV.
Als men streeft naar een autoluwe stad, zal het OV op orde moeten zijn en daar past niet bij dat het OV hun diensten beperkt. Meer dan ooit wordt hiermee inzichtelijk hoe belangrijk de bezoekerseconomie is voor de stad en dat de vele partijen binnen de politiek zich niet realiseren dat de infrastructuur en het voorzieningen niveau voor Amsterdammers ook in stand kan worden gehouden door een gezonde bezoekerseconomie. Op basis van onze inzichten zien we dat onze bedrijven nog niet op het niveau van vóór corona zitten. We missen nog steeds veel bezoekers.
Bron: Gemeente Amsterdam