Buitenreclame hoort bij de dynamiek van Zandvoort als toeristische badplaats, maar doet soms ook afbreuk aan de kwaliteit van de openbare ruimte. Vooral in het toeristische gebied is de druk op buitenreclame (waaronder lichtmastreclame en abri’s) hoog.
Momenteel beschikt de gemeente niet over beleid voor buitenreclame, waardoor het straatbeeld steeds meer verrommeld. De gemeente heeft de kwaliteit van de openbare ruimte hoog in het vaandel staan en wil daarom beleid voor buitenreclame gaan opstellen. De focus wordt gelegd op buitenreclame. Dit betekent dat gevelreclame, terrassen en de uitstallingen in de winkelstraten hier geen onderdeel van zijn.
De gemeente heeft het Nationaal Adviesbureau Buitenreclame (NABB) gevraagd om haar te ondersteunen door het project te coördineren en het reclamebeleid op te stellen. In het overleg van Ondernemers Belangen Zandvoort (OBZ) van 15 september heeft NABB een presentatie gegeven over de buitenreclame. Zie bijgevoegd de presentatie voor meer informatie over buitenreclame en het proces in Zandvoort.
Om het beleid op te kunnen stellen, zijn de wensen van lokale ondernemers belangrijk. NABB is momenteel bezig met een inventarisatie en ontvangt graag feedback op de volgende vragen:
Heb je ideeën over het reclamebeleid en/of wil je jouw wensen ten aanzien van buitenreclame kenbaar maken? Stuur dan uiterlijk 10 oktober een reactie naar ikeur@haarlem.nl.