Sinds 2022 zijn de nieuwe betaalkaarten Visa Debit en Debit Mastercard beschikbaar in Nederland. Maestro en V PAY verdwijnen uiterlijk in 2027 volledig uit het betalingsverkeer. Consumenten ontvangen bij het vervangen of verlengen van hun betaalpas automatisch een Debit Mastercard of Visa Debit. Wat merk jij hiervan als ondernemer?

Vanaf 1 januari verplicht creditcards accepteren

Maestro en V PAY verdwijnen omdat deze betaalpassen niet geschikt zijn voor online betalingen en niet bruikbaar zijn buiten Europa. De nieuwe kaarten zijn dat wel en maken het ook voor buitenlandse gebruikers eenvoudiger om in Nederland te betalen. De betaalmerken Mastercard en Visa stellen nieuwe verplichtingen aan ondernemers. Vanaf 1 januari 2025 moet je behalve betaalpassen, ook creditcards accepteren. In ieder geval van gasten van buiten Europa. Aan jou nog de keuze of je ook wil dat gasten met een Europese creditcard bij je kunnen betalen. Dat laatste is dus niet verplicht.

Wat betekent dit voor betaalautomaten in de horeca?

Veel betaalautomaten in de horeca zijn momenteel ingesteld om alleen betalingen via Maestro en V PAY te accepteren. Gelukkig kunnen veel van deze automaten door middel van een software-update geschikt worden gemaakt voor de nieuwe debitkaarten. Als het goed is, ben je al door jouw bank of betalingsdienstverlener geïnformeerd over deze overgang. Het grote voordeel is dat je na de transitie ook creditcards en buitenlandse betaalkaarten kunnen accepteren.

Transactiekosten kunnen oplopen: wat moet je weten?

De overstap naar nieuwe betaalautomaten of het updaten van bestaande apparaten kan gevolgen hebben voor de acceptatiecontracten, wat mogelijk leidt tot hogere transactiekosten. Hoe groot de impact is, hangt af van jouw huidige apparaat en contract. Een jaar geleden was bijvoorbeeld nog de helft van de betaalautomaten in Nederland niet geschikt voor de nieuwe debitkaarten. Hou er rekening mee dat het verboden is om een toeslag te rekenen voor creditcardkosten, en zo gedrag bij de consument te sturen.

Hier zijn de mogelijke scenario’s:

1. Je kunt al transacties via creditcards verwerken

Als je al creditcards kunt accepteren, kun je ook de nieuwe debitkaarten verwerken. In dit geval is geen software-update nodig. Controleer wel of je acceptatiecontract is aangepast. Als de nieuwe debitkaarten tegen het creditcardtarief worden verwerkt in plaats van het goedkopere Maestro- en V PAY-tarief, kunnen de kosten aanzienlijk hoger uitvallen.

2. Je betaalautomaten kunnen na een update creditcards verwerken

Als je betaalautomaten nog geen creditcards kunnen verwerken maar dit na een software-update wel kunnen, is het belangrijk om deze update uit te voeren. Dit kan in veel gevallen op afstand. Naast de update moet ook het acceptatiecontract worden herzien. In sommige gevallen zijn zelfs nieuwe contracten nodig, met daarin mogelijk hogere tarieven. Controleer daarom zorgvuldig wat de tarieven zijn voor Debit Mastercard en Visa Debit in vergelijking met de oude tarieven voor Maestro en V PAY.

3. Je betaalautomaten kunnen geen creditcards verwerken en ook niet worden geüpdatet

Als je betaalautomaten niet geschikt zijn voor de nieuwe debitkaarten en ook niet kunnen worden geüpdatet, moeten ze waarschijnlijk worden vervangen. Dit geldt vaak voor oudere automaten die niet voldoen aan de huidige hardware-vereisten of certificering. In dit geval is het belangrijk om je te oriënteren op een geschikt alternatief en daarbij goed te letten op de kosten.

Ledenvoordeel

Als lid van KHN kan je ook profiteren van ons ledenvoordeel bij Easy Payments. Zij controleren kosteloos of jouw automaten geschikt zijn voor deze overgang en bieden scherpe tarieven: Pinnen – Easy Payments en Creditcards accepteren – Payone.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens