Sinds 2015 geldt er een nieuw, vrijwillig classificatiesysteem voor hotelsterren in Nederland: hotels moeten zelf aangeven of ze geclassificeerd willen worden en krijgen, na inspectie, de sterren die hen toekomt. Hotels die geen deelnemer zijn van het classificatiesysteem, mogen dus ook geen sterren hanteren. Ook niet via de eigen website of via een boekingssysteem. Kloppen jouw sterren nog wel? Hotelsterren doet een check.

Vroeger hanteerde elk land een eigen classificatiesysteem. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besloten de handen ineen te slaan en een Europees classificatiesysteem te ontwikkelen. In Nederland wordt dat classificatiesysteem beheerd en uitgevoerd door Hotelsterren in opdracht van KHN.

1 tot 5 sterren

Gasten kunnen op Hotelsterren.nl zien welke hotels officieel geclassificeerd zijn. Hotels worden op basis van 270 normen bekeken en ontvangen een classificatie van 1 tot 5 sterren, eventueel met de toevoeging Superior. De rol van Hotelsterren is om een hotel objectief te beoordelen, zodat de gast erop kan vertrouwen dat de beoordeling juist is.

Onterecht communiceren van sterren is misleidend

In januari van dit jaar heeft de Reclame Code Commissie bepaald dat het niet is toegestaan om sterren te communiceren wanneer deze niet door een officiële organisatie zijn toegekend. Denk aan de sterren bij boekingssites, een ongeldig sterrenschild of via de eigen website. Volgens de Reclame Code Commissie is het onterecht communiceren van sterren misleidend voor gasten.

Hotelsterren controleert

Hotelsterren heeft alle niet deelnemende hotels gecontroleerd op het communiceren van sterren. hangt er nog een oud sterrenschild? Worden sterren vermeld op de website van het hotel? Worden sterren vermeld bij Booking.com? Deze hotels ontvangen de komende weken een brief van Hotelsterren met het verzoek om een officiële hotelclassificatie aan te vragen of om geen sterren meer te communiceren op welke manier dan ook. Ook de grote boekingssites worden hierover bericht.

Vragen?

Heb jij een brief ontvangen en heb je vragen hierover? Kijk op hotelsterren.nl/veelgestelde-vragen of neem contact op met Hotelsterren. Kijk op hotelsterren.nl/contact voor de contactmogelijkheden.