De kerst valt vroeg dit jaar. Niet letterlijk natuurlijk, maar bij steeds meer mensen kriebelt de kerst al zeker vanaf 1 november. De traditie dat de Sint het land uit moet zijn lijkt daarmee te verdwijnen. Een van de belangrijkste kersttrends is dus alvast: begin vroeg.
Binnen is dit jaar een verlengde van buiten. De neutrale tinten, aardse tonen en natuurlijke materialen zijn ook met kerst de grootste interieurtrend. Denk aan kleuren als terracotta, bruin, beige, goud en natuurlijk het natuurlijke groen. Als decoratie op tafel zien we eucalyptusbladeren en dennentakken, maar dan niet in de vaas of een kerststuk. Door ze op tafel te schikken afgewisseld met kaarsen en bijvoorbeeld dennenappels of citroenen krijg je een natuurlijk geheel. Linnen servetten erbij en klaar voor kerst ben je.
Ben je niet zo van de vijftig tinten beige? Er is een uitweg. De brutale kleuren, ook wel bold genoemd, zijn in opkomst en al te spotten in de eerste bomen. Dit belooft dé trend van 2024 te worden, maar je kunt er maar beter vroeg bij zijn. Dit is de manier om te ontkomen aan al dat beige en het minimalistische Japandi-interieur.
Eén ding is duidelijk, it’s the vegan season. De kerst trend van 2023 voor op tafel is dat het menu vaak vrij is van dierlijke producten. Supermarkten en groothandels liggen vol met veganistische alternatieven.
Toch is er ineens een interessante (niet zo vegan) ontwikkeling gaande. Kaviaar groeit in populariteit. En dan niet alleen de luxe variant, maar ook de meer betaalbare viseitjes en de vegan optie met zeewier zijn in trek. Volgens experts valt het onder betaalbare luxe, omdat je er weinig van nodig hebt en het ieder gerecht schwung geeft.
Verder laten we de borden bij kaasplanken en desserts het liefst achterwege. TikTok en Instagram overstromen van de kaasplanken zonder plank en Balagan desserts. Het idee is dat je bij zo’n dessert gebruikmaakt van (bijvoorbeeld) bakpapier of een ander materiaal en het nagerecht óp tafel klaarmaakt. Zo’n kaasplank is vooral leuk om als thematafel voor te bereiden in cafés. Wie wordt er nou niet enthousiast van een kaasplank op tafelformaat?
Op social media blijft de hashtag #bringaboardnight onverminderd viral gaan. Een makkelijke trend voor de branche, zeker voor ondernemers met een café of daghoreca. Hoe groter de borrelplank, hoe beter. Schrap het standaard kerstmenu eens en richt je deze tijd op de middagborrels of avonden met vrienden door een goed gevulde borrelplank op de kaart te zetten.
Wat zit er in de glazen met kerst en oudjaarsavond? Het zijn vooral de torens die viral gaan. De eerste Aperol Spritz-toren van Brasserie De Luwte in Amsterdam was een ongekende hit en ook de Espresso Martini-toren van Restaurant Viviamo in Woerden blijkt steeds geliefder bij gasten. Voor het meer makkelijke consumeren is de winterse editie van de Tinto Verano een mooie voor op het menu. Deze zomer vond het Spaanse drankje al gretig aftrek en de kruidigere, winterse smaak is verrassend lekker én betaalbaar.
Het winterterras is nog steeds razend populair. Zeker nu de temperaturen milder zijn en je met een heater comfortabel onder een deken kruipt. Vooral de strandpaviljoens profiteren van deze trend. In Noordwijk en Zandvoort toveren de populaire plekken zichzelf ook om tot winter lodges. Van menukaart tot het interieur, alles krijgt een seizoensmake-over. Denk: glühwein to go, kerstbomen op het terras, warme schapenvachten om op neer te strijken en onbeperkt chocolademelk.
Een van de belangrijkste kersttrends van 2023 is dat een uitstapje naar de horeca betaalbaar blijft voor de gast. Slim inkopen, goede afspraken met leveranciers en kiezen voor de meer no-nonsense gerechten en dranken zijn hiervoor goede oplossingen. Gasten bezoeken met de feestdagen nog steeds graag de horeca, maar het liefst op een manier die geen grote hap uit het budget neemt. Wat is een gerecht dat relatief weinig kost qua inkoop en bereiding, maar wel enorm feestelijk en geliefd is bij gasten? Dit is een handige strategie om de kosten lager te houden rond een kerstmenu.
Even weg met kerst is dit jaar relevanter dan ooit, want door de maandag en dinsdag als bonus hebben mensen een uitzonderlijk lang weekend voor de boeg. Hotels spelen hier slim op in door kerst stevig door te voeren. Van de panettone bij het ontbijt, want dit Italiaanse brood blijft een hit, tot een grab&go bar volledig in kerststijl. Sommige hotels kiezen zelfs voor een pop-up waarbij alles draait om kerst. Een mooie trend om eens te proberen rond de feestdagen: kleine concerten of een dj in de lobby. Het Marriott zet dit jaar de trend door in de weekenden in te zetten op muziek en met kerst zijn gasten zó in de feeststemming dat dit gegarandeerd een succes wordt.