Op 1 oktober is Udo Delfgou gestart als algemeen directeur bij KHN. Met zijn ervaring in de non-foodsector en zijn verbindende kwaliteiten, zet hij zich nu vol energie in voor de toekomst van onze branche. We spreken hem over zijn eerste 100 dagen bij KHN, zijn ervaringen tot nu toe en zijn plannen voor de toekomst.

Wat inspireerde je om voor KHN te gaan werken?

‘De horecabranche zelf. Ik zeg altijd: ‘als je voor een bepaalde branche werkt, dan moet je daar feeling mee hebben’. Mijn connectie met de horeca begon al tijdens mijn studententijd, toen ik aan de HEAO studeerde en werkte bij een café in Houten. Ook ben ik lang voorzitter geweest van de lokale voetbalclub in Houten en sprong ik regelmatig bij op zaterdag achter de bar, waar ik stiekem best goed in biertappen bleek te zijn! Het gevoel van de horeca – mensen blij maken, een gezellige sfeer creëren – dat zit in mijn bloed. KHN is een club met prachtige ondernemers en een geweldige groep collega’s en dat was gelijk een perfecte match.

Wat maakt de horecabranche voor jou zo bijzonder?

‘De horeca draait om beleving. Mensen komen erheen omdat ze er zin in hebben, omdat het leuk is, veel meer dan bij andere sectoren. De aanleiding is bijna altijd positief. Dat geeft energie en zorgt voor een positieve vibe. Het is een supergave sector waar je met hart en ziel voor wil gaan, en dat maakt dat ik nu al met veel plezier aan het werk ben. KHN is een club die ertoe doet: we hebben aanzien en betekenen veel voor de branche en de maatschappij. We zijn de grootste branchevereniging en vertegenwoordigen verschillende sectoren binnen de horeca, waardoor we echt een verschil kunnen maken in Nederland. Daar wil ik graag aan bijdragen.’

Welke ervaringen uit het verleden neem je mee naar deze nieuwe functie?

‘Ik heb veel ervaring met het werken in een vereniging en weet hoe belangrijk het is om alles vanuit de leden te benaderen. Zij moeten voelen dat hun stem telt. Bij een vereniging werk je echt voor én met de leden, en dat is iets wat je altijd centraal moet stellen. Wat hebben zij aan bepaalde ontwikkelingen en hoe creëren we optimale ledenbetrokkenheid? Het is ook iets heel anders dan een commercieel bedrijf, maar de kern blijft dat je moet luisteren naar wat leden willen en daar op een strategische en zakelijke manier op inspelen. Het is een beetje als in de sport: mensen moeten bij je club willen horen. Dat vraagt om een verbindende aanpak, betrokkenheid en passie.’

Hoe ga je de verbinding met de leden versterken?

‘De tandem van voorzitter en directeur is heel belangrijk. Onze voorzitter Marijke is het boegbeeld, terwijl ik vooral achter de schermen ga zorgen dat de dialoog met onze leden goed verloopt. Ik wil een belangrijk deel van mijn tijd besteden aan het contact met leden. Wat speelt er, wat is de impact van bepaalde beslissingen, en wat hebben zij nodig? Bij KHN is iedereen zich ervan bewust hoe belangrijk het is om de input van onze leden mee te nemen. Veel collega’s vervullen daarbij een brugfunctie tussen de vereniging en de werkorganisatie. Uiteindelijk doen we het echt samen, en dat maakt me trots. We hoeven het niet altijd eens te zijn, maar elkaar wel begrijpen en respecteren.’

Hoe zien jouw eerste 100 dagen eruit?

‘Vooral veel luisteren en inzichten opdoen. Ik wil eerst begrijpen waarom we bepaalde dingen doen, alvorens ik dingen wil veranderen. Soms moet je ook de tijd nemen om te zien wat goed werkt en waar nog kansen liggen om zaken te optimaliseren. De horeca kent veel uitdagingen, en ik wil ervoor zorgen dat we als vereniging daar slim op inspelen, zonder overhaast te handelen.’

Wat zie je als de grootste uitdagingen voor de horeca, en hoe kunnen we daarop inspelen?

‘De grootste uitdaging ligt in het ondernemerschap zelf: hoe houd je je zaak rendabel en toekomstbestendig? Horecaondernemers staan voor vragen als: hoe zet ik mijn medewerkers efficiënt in, hoe innoveer ik mijn aanbod, en hoe zorg ik voor continuïteit van mijn bedrijf? Ook duurzaamheid speelt een steeds grotere rol. We willen ondernemers ondersteunen bij het ontwikkelen van hun duurzaamheidsambities, zodat ze er echt achter staan en begrijpen hoe belangrijk hun bijdrage is. En daarnaast is er de regeldruk, ondernemers moeten zich vooral kunnen richten op de guest journey, en KHN heeft hierin een belangrijke lobbyfunctie.’

Welke trends in de horeca inspireren je momenteel?

‘Ik vind de opkomst van de vegetarische en veganistische keuken geweldig. Ik ben zelf een enorme vleesliefhebber, maar wat ik mooi vind, is dat de vegetarische keuken steeds minder gefocust is op vleesvervangers en juist zijn eigen identiteit en creativiteit krijgt. Denk aan gerechten met lokale ingrediënten, bijzondere sappen en verse kruiden uit eigen tuin. Wat eerst een niche was, is nu toegankelijk voor een veel breder publiek. Dat inspireert mij enorm.’

Wat doe je graag buiten het werk om op te laden?

‘Sporten. Twee keer per week heb ik personal training en een keer per week speel ik padel. Ik hou ervan om in beweging te blijven. Wielrennen deed ik ook graag, maar padel heeft het toch gewonnen. Die momenten zijn voor mij belangrijk om weer op te laden en nieuwe energie op te doen.’

Welke boodschap wil je aan je nieuwe collega’s meegeven?

‘Geniet! Zorg dat je plezier haalt uit de dingen die je doet. Natuurlijk zijn er altijd taken die erbij horen, maar het is belangrijk om je energie te halen uit de dingen waar je echt achter staat. Denk vanuit jezelf en kijk hoe je op een positieve manier kunt bijdragen aan onze gezamenlijke doelen.’

Waar hoop je dat KHN over vijf jaar staat?

‘Over vijf jaar zie ik KHN als een nog sterker, toekomstbestendig platform voor horecaondernemers. Een vereniging waar leden zich niet alleen thuis voelen, maar waarin ze ook merken dat ze echt bij een vooruitstrevende en verbindende club horen. Als we dat kunnen realiseren, staan we over vijf jaar nog steviger in onze schoenen, klaar voor alle uitdagingen en kansen die op ons pad komen.’

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens