De afgelopen periode onderzocht HOTREC (de Europese belangenorganisatie voor hotels, restaurants en café waar wij bij aangesloten zijn) de verdeling van Europese hotelreserveringen in 2021. Hierbij hadden ze specifiek aandacht voor de rol van online boekingsplatforms. In 2021 nam het aandeel directe boekingen bij hotels voor het eerst toe, maar de afhankelijkheid van online boekingplatforms bleef gelijk aan 2019.

Belangrijkste resultaten

  • Het aandeel directe boekingen is, voor het eerst sinds het eerste onderzoek van HOTREC in 2014, toegenomen van 47% in 2019 naar 55% in 2021. De directe boekingen kwamen grotendeels via de eigen websites van hotels en per e-mail.
  • Ondanks meer directe boekingen laten de resultaten ook zien dat de afhankelijkheid van Europese hotels van online boekingplatforms (OTA’s) bijna gelijk is gebleven aan 2019 (30%).
  • Het aandeel van boekingplatforms in Nederland is met 45% een stuk hoger dan het Europese gemiddelde.
  • Van de boekingplatforms is Booking.com veruit de meest invloedrijke speler. Het marktaandeel van Booking.com is in de afgelopen jaren met meer dan 11% gestegen, van 60% in 2013 naar 71% in 2021. In Nederland is het beeld niet anders. Booking.com heeft hier een marktaandeel van 70%, op verre afstand gevolgd door Expedia.com (7%), Hoteliers.com (3%) en een verzameling van kleinere platforms zoals Hotelspecials, Voordeeluitjes, SocialDeal en Bookit (gezamenlijk 11%).
  • De meeste hoteliers (55%) geven aan zich onder druk gezet te voelen om algemene voorwaarden van boekingplatforms te accepteren die zij vrijwillig niet zouden hanteren bij reserveringen.
  • In 2021 is Hotel Ads van Google de marktleider op het gebied van meta-zoekopdrachten (73%), gevolgd door Tripadvisor (57%) en Trivago (44%). In 2013 leidde Tripadvisor de markt nog met een marktaandeel van 71%.

Download hier alle resultaten van het HOTREC-onderzoek.

Reactie en vervolg

Voorzitter van de HOTREC-werkgroep voor distributie en CEO van het Duitse IHA Markus Luthe reageerde op de uitkomsten van het onderzoek: “De toename van directe boekingen zouden zeer welkom zijn als ze niet voortkwamen uit de verwoestende gevolgen van de coronacrisis voor de Europese hotelsector. Het directe contact met hoteliers zorgde voor geruststelling bij reizigers, die tijdens de coronacrisis via een simpel telefoontje of een e-mail snel antwoord gaven op vragen en zorgen. Deze voordelen van direct boeken zijn er natuurlijk ook in normale tijden! We hopen dus dat deze trend zich voortzet tijdens het verdere herstel van de Europese toerisme- en gastvrijheidssector.”

Het onderzoek laat ook zien dat de markt voor online boekingsplatforms in handen is van slechts één grote speler. De resultaten van de afgelopen jaar tonen een gestage opmars van het marktaandeel van Booking.com in de Europe hotelmarkt en daarmee ook de noodzaak om de monitor in 2024 en 2026 te herhalen. Hiermee kunnen we ook de concrete effecten van nieuwe EU-regels beoordelen, zoals de Digital Markets en Services Act, die van invloed zijn op de marktmacht van online platforms.

Over HOTREC

HOTREC houdt Europese wetgeving en beleidsvorming in de gaten en lobbyt in Brussel om hier invloed op uit te oefenen. Uitgangspunt hierbij is een goede concurrentiepositie voor horecaondernemers en het stimuleren van banen in gastvrijheid. De Europese belangenorganisatie voor de horeca vertegenwoordigt 43 Europese brancheorganisaties. KHN is een van die brancheorganisaties. Kijk voor meer info op www.hotrec.eu.

Gerelateerde standpunten

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens