Het ene kerstarrangement buitelt over het andere, de borrels stapelen zich op en tussendoor moeten de ballen ook nog de boom in. De most wonderfull time of the year staat voor de deur. Hoe zorg je dat gasten dit bij jou vieren? Dit zijn de belangrijkste tips, tricks én het advies van Inge van de Ven, eigenaar van Flora Batava in Nieuwersluis.
Vroeg reuring veroorzaken, dat is waar ze bij Hotel Flora Batava en Restaurant Bloei goed in zijn. “We beginnen vroeg met teasen op stories. Dat is ook het moment waarop we de website veranderen, zodat gasten gelijk kunnen boeken. In november sturen we vervolgens een uitgebreide nieuwsbrief uit met het hele programma. Op social media delen we in die periode natuurlijk ook veel over onze arrangementen en over de artiesten die optreden tijdens de feestdagen. Daarnaast zijn de bedrijven die een kerstborrel, diner of nieuwjaarsborrel organiseren voor ons ook interessant. Die benaderen we juist weer via LinkedIn.”
De invulling van de feestdagen komt voort uit evaluatie van het afgelopen jaar. Inge: “Het programma wijkt niet zoveel af van vorig jaar. Op het menu staat een heerlijk vijfgangendiner, een glas champagne en een overnachting met luxe ontbijt. Als extra komen er allebei de kerstdagen en met oudjaar artiesten optreden. Het is een leuk proces om dat uit te zoeken. De arrangementen zijn allemaal eendaags, maar sommige gasten blijven ook de hele kerst. Voor wie wil is er nog een vaartocht met kerst. Gasten schuiven met onbekenden aan op een salonboot onder het genot van een drankje. Tijdens de rondvaart wordt er van alles verteld over de buitenplaatsen aan de Vecht en na afloop is er warme chocolademelk en glühwein in het theehuis. Met de jaarwisseling is er na het diner nog een leuke borrel met een aftelmoment en vuurwerk, ook weer aan het water.”
De kerstsfeer begint bij Flora Batava al vroeg in de gezellig serre van Bloei. “Ons restaurant wordt elk jaar mooi uitgelicht. Dat geeft niet alleen tijdens de feestdagen, maar de hele donkere winterperiode zo’n fijne sfeer. En natuurlijk willen we terugkerende gasten verrassen. Daarom zorgen we altijd voor nieuwe elementen in onze tafelaankleding en decoratie”, vertelt Inge. Voor dat laatste is Pinterest de plek om goed te grasduinen. En verder? Inge: “We kijken natuurlijk ook naar soortgelijke hotels en restaurants in het binnen- en buitenland, maar het mooie is dat onze chef en zijn keukenteam echt samen sparren. Er is veel ruimte voor overleg en ze stimuleren elkaar om een fantastisch menu neer te zetten.”
Niets lastiger dan gasten die plotseling niet op komen dagen op een belangrijke feestdag. Een optie is om met een aanbetaling te werken, zodat een reservering wat minder vrijblijvend is. Hoe ze dat bij Flora Batava doen? Inge: “We hebben voorlopig nog het geluk dat we weinig gasten treffen die op het laatste moment afzeggen, dus we werken niet met een aanbetaling. Ik begrijp natuurlijk wel heel goed dat er restaurants zijn die hier andere keuzes in maken.”