Gelegen in het natuurrijke Fluitenberg bevindt zich de Schildhoeve Buitengewoon. Deze prachtige locatie is af te huren voor onder andere feesten, vergaderingen en bruiloften. Ook opende laatst het boetiekhotel ‘Het Huis’ op het landgoed haar deuren. We gingen in gesprek met Linda Blokzijl-Klok, eigenaresse van de Schildhoeve, over de stappen die zij zet om een goede werkgever te zijn.
Voor Linda betekent goed werkgeverschap een fijne werkomgeving creëren voor haar team. Ze besteedt veel aandacht aan de werk-privé balans van haar medewerkers en geeft ze de ruimte om zich te ontwikkelen. “Onlangs wilde een medewerker meer leren op het gebied van HACCP, een risico-inventarisatie voor voedingsmiddelen. Via de KHN-academie volgde ze een e-learning en inmiddels ondersteunt ze de chef-kok van de Schildhoeve bij deze werkzaamheden”, vertelt Linda.
Linda plant regelmatig koffiemomenten met haar medewerkers om te horen wat er leeft. Linda: “Deze manier van omgaan met mijn medewerkers leidt tot een langdurige arbeidsrelatie.” Sommige medewerkers werken al meer dan tien jaar bij de Schildhoeve. “We hebben zelfs een poule van oud-medewerkers die af en toe graag een keertje bijspringt, omdat ze het bij ons zo leuk hebben gehad. Een van hen, een dame die meer dan 20 jaar geleden is gestopt en inmiddels een gezin en andere baan heeft, komt nog één tot twee keer per maand helpen. Daar zijn we natuurlijk enorm trots op.”
De Schildhoeve hecht veel waarde aan een goede onboarding van nieuwe medewerkers. “Elke nieuwe collega ontvangt een ‘handboek voor nieuwe medewerkers’. Dit welkomstpakket bevat alle noodzakelijke informatie, van onze missie en organisatiestructuur tot aan de kledingvoorschriften. Daarnaast nemen we een week voor aanvang contact op of alles duidelijk is en of er nog vragen zijn. Vanaf de eerste werkdag loopt een ervaren collega met de nieuwe collega mee om hem of haar wegwijs te maken. Hier nemen we uitgebreid de tijd voor”, licht Linda toe.
Bij de Schildhoeve geloven ze dat je een enthousiast en gemotiveerd team kunt creëren als je jezelf opstelt als goede werkgever. “Tevreden medewerkers functioneren beter. En dit komt zowel het bedrijf als haar uitstraling ten goede”, aldus Linda.
Een luisterend oor bieden en aandacht geven aan je medewerkers is volgens Linda in deze tijd ontzettend belangrijk en dit geeft ze ook als tip aan andere ondernemers. “Neem eens wat meer tijd voor koffiemomentjes met je medewerker, vraag naar hun persoonlijke situaties en hun wensen voor het werk.”
De KHN Academie
Wil jij je medewerkers ook helpen zich verder te ontwikkelen, net als Linda? In de KHN Academie vind je een groot en afwisselend aanbod met verschillende e-learnings. Van terrasmedewerker of gastheer tot een cursus sociale hygiëne of verantwoord alcohol schenken. Sommige met een mooie korting KHN-leden en anderen zelfs helemaal gratis!