Op maandag 13 mei is Booking.com door de Europese Commissie aangewezen als poortwachter onder de Digital Markets Act (DMA).

Eerder lieten we al weten dat dit eraan zat te komen.

De DMA-wetgeving moet Europese ondernemers en consumenten beter beschermen op het gebied van technologie en diensten die door techreuzen worden aangeboden. Dergelijke grote bedrijven vallen onder de status van “poortwachter”, waardoor ze aan strenge regels moeten voldoen om eerlijkheid en transparantie te garanderen. Bedrijven als Google, Apple, Samsung en Meta zijn in 2023 als poortwachter aangewezen, en nu dus ook Booking.com.

Strenge regels

Dat is goed nieuws, want dit betekent dat ze zich aan strenge regels moeten houden die ruimte bieden aan een gezondere balans tussen ondernemers en het platform. We zetten nog even de belangrijkste voorwaarden op een rijtje waaraan ze binnen zes maanden zullen moeten voldoen:

  • Het schrappen van alle prijspariteitsclausules (het verplicht hanteren van de laagste prijs via Booking.com). Hotels mogen straks dus kamers voor een lagere prijs aanbieden op hun eigen website.
  • Het toegang bieden tot gegevens die Booking.com verzamelt over hotels.
  • Het toestaan dat hoteliers zich kunnen afmelden voor verschillende diensten die ze nu verplicht moeten afnemen.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens