Veel brouwerijen hebben de inkoopprijs van bier voor de horeca verhoogd vanwege de toenemende energiekosten en graanprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Benieuwd wat je kunt doen? We geven je tips en uitleg!
Prijsaanpassingen verschillen per jaar, per brouwer en per product. Marktontwikkelingen wordt vaak genoemd als reden van de prijsaanpassingen. Denk dan aan bijvoorbeeld hogere kosten voor grondstoffen, energie en logistiek die de brouwers doorberekenen in hun bierprijzen.
De gemiddelde prijsstijging van de verschillende bieren van de grote brouwerijen ligt tussen de drie en vijf procent, zo blijkt uit data van Misset Horeca. Sinds de eerste horeca lockdown zijn de bierprijzen voor horecaondernemers tussen de zes en negen procent gestegen. Het Dommelsch fust van 50 liter maakte sinds de eerste lockdown de grootste prijsstijging door, het fust kost nu namelijk 9,4 procent meer dan destijds.
Je hoeft niet elke prijsverhoging klakkeloos te accepteren. In het kader van de Wet op Mededinging kunnen wij als brancheorganisatie hier helaas niets in betekenen. Het is een zaak tussen jou en jouw leverancier. Wel hebben wij een conceptbrief voor je opgesteld en geven wij tips die je kunt gebruiken om te onderhandelen. Klik hier voor de conceptbrief en tips van KHN.
Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken voor het afsluiten van een goed contract met je leverancier. We hebben een begrippenlijst en checklists biercontracten voor je opgesteld. Met info over de kortingsregeling, het afnamebeding, de bruikleenovereenkomst en de financieringsovereenkomst tussen brouwerij en horecabedrijf.
Lees ook de veelgestelde vraag: Waar moet ik op letten als ik een contract met een leverancier afsluit?
Wist je dat er gemiddeld 20 procent van elk biervat verspild wordt? De meeste barmanagers en restaurateurs hechten veel belang aan het verminderen van alcoholverspilling, maar hebben geen idee hoeveel er daadwerkelijk verspild wordt. Verminder het tapverlies door jouw medewerkers en laat ze de SVH e-learning over bier volgen.
Voer samen met collega-ondernemers de onderhandeling bij een brouwer voor een gezamenlijke korting. Soms kunnen ook 'ondernemers die pandgebonden zijn', profiteren van een hogere korting.