Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben een beperking. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke beperking of een psychiatrische aandoening. Wist je dat je als horecaondernemer 15% meer gasten kunt ontvangen als je toegankelijk bent voor deze mensen?

Met – vaak verrassend – eenvoudige aanpassingen kun je je bedrijf beter toegankelijk maken voor gasten met een beperking. Ook ouderen met een rollator of ouders met een kinderwagen hebben hier baat bij. Door toegankelijk te ondernemen kun je je klantenkring vergroten.

Tips voor een toegankelijkere horecaonderneming

Op onze website en op de website MKBToegankelijk staan veel praktische en eenvoudige tips om jouw onderneming toegankelijker te maken. Meteen aan de slag? Lees dan onze tips.

Tip 1: Het begint bij de ingang

Mensen met een handicap kunnen niet altijd even makkelijk naar binnen bij een horecazaak. Het is eenvoudiger dan je wellicht denkt om ervoor te zorgen dat de gast zich al bij binnenkomst welkom voelt. Bijvoorbeeld door een drempelhulp of wegneembare oprijplaat te gebruiken. Bekijk hier 7 praktische tips.

Tip 2: Toegankelijke menukaart

Onlangs vond De Braille Challenge Nederland plaats. Een evenement gericht op het vergroten van de toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking. Een van de onderdelen van deze uitdaging was om te bepalen waar de behoefte aan Braille het grootst was. Deelnemers gaven massaal aan dat er behoefte is aan toegankelijke menu's en QR-codes in restaurants. Met een menukaart in braille doe je blinden en slechtzienden dus een groot plezier.

Tip 3: Kijk eens kritisch naar jouw website

Zo’n 20% van alle Nederlanders heeft moeite met het bekijken en lezen van websites. Bijvoorbeeld omdat ze blind, kleurenblind of slechtziend zijn. Met een toegankelijke website bereik je deze (potentiële) gasten wel. Je scoort bovendien beter bij Google! Zo helpt het bijvoorbeeld enorm als je de juiste kleuren gebruikt. 6 tips om uw website beter toegankelijk te maken.

Tip 4: De mensen maken het verschil

Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een kwestie van gastvrijheid. Lastig om goed te reageren op bijvoorbeeld iemand die blind of doof is? Je vindt hier een aantal tips. Je kunt ze ook uitprinten als flyer of poster voor jouw medewerkers. Lees hier de gastvrijheidtips voor medewerkers in de vrijetijdssector.

Tip 5: Assistentiehonden herkennen

Wist je dat je als ondernemer verplicht bent om assistentiehonden toe te laten in jouw bedrijf? Blindengeleidehonden, hulphonden, signaalhonden, honden voor mensen met PPTSS zijn allemaal hulphonden of assistentiehonden die je niet mag weigeren. We vertellen je hoe je zo'n assistentiehond herkent.

Leren van elkaars ervaringen

Op de website van MKB Toegankelijk staan ook verhalen van diverse ondernemers. Wil je ook jouw verhaal delen en daarmee andere ondernemers inspireren? Laat het ons even weten via communicatie@khn.nl.

Gerelateerde standpunten

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens