Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben een beperking. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke beperking of een psychiatrische aandoening. Wist u dat u als horecaondernemer 15% meer gasten kunt ontvangen als u toegankelijk bent voor deze mensen? KHN geeft tips!

KHN is partner van MKB Toegankelijk, het initiatief van MKB-Nederland en VNO-NCW, om de toegankelijkheid in onder andere winkels en de horeca verder te verbeteren. In dat kader hebben we in juni het Actieplan Toegankelijkheid aan de minister van VWS overhandigd. Met de acties uit dit actieplan wil KHN u en uw medewerkers inspireren hoe u (nog) toegankelijker kunt zijn voor mensen met een beperking. Zo gaan we digitaal trainingsmateriaal ontwikkelen voor horecaondernemers en -medewerkers hoe u in de horeca goed kunt omgaan met iemand met een beperking. Verder staan er in het actieplan voorbeelden van hulpmiddelen om de toegankelijkheid van uw bedrijf te vergroten.

Op de website mkbtoegankelijk.nl vindt u veel praktische en eenvoudige tips én ervaringen van andere ondernemers. Hieronder alvast drie tips om mee aan de slag te gaan.

Tip 1: Het begint bij de ingang

Mensen met een handicap kunnen niet altijd even makkelijk naar binnen bij een horecazaak. We hebben een aantal tips voor u op een rijtje gezet waar u bij uw zaak op kunt letten. Het is eenvoudiger dan u wellicht denkt om ervoor te zorgen dat de gast zich al bij binnenkomst welkom voelt. Bijvoorbeeld door een drempelhulp of wegneembare oprijplaat te gebruiken.
Bekijk hier 7 praktische tips

Tip 2: Kijk eens kritisch naar uw website

Zo’n 20% van alle Nederlanders heeft moeite met het bekijken en lezen van websites. Bijvoorbeeld omdat ze blind, kleurenblind of slechtziend zijn. Met een toegankelijke website bereikt u deze (potentiële) gasten wel. U scoort bovendien beter bij Google! Zo helpt het bijvoorbeeld enorm als u de juiste kleuren gebruikt.
6 tips om uw website beter toegankelijk te maken

Tip 3: De mensen maken het verschil

Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een kwestie van gastvrijheid. Lastig om goed te reageren op bijvoorbeeld iemand die blind of doof is? U vindt hier een aantal tips. U kunt ze ook uitprinten als flyer of poster voor uw medewerkers.
Lees hier de gastvrijheid-tips voor medewerkers in de vrijetijdssector

Leren van elkaars ervaringen

Op de website van MKB Toegankelijk vindt u ook verhalen van diverse ondernemers. Wilt u ook uw verhaal delen en daarmee andere ondernemers inspireren? Laat het ons even weten via communicatie@khn.nl

Lees hier de ervaringsverhalen

Gerelateerde standpunten

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens