Jongeren enthousiasmeren voor een baan in de horeca is van groot belang voor de toekomst van onze branche. Gelukkig kent Nederland tal van opleidingen op het gebied van gastvrijheid. Nu het nieuwe schooljaar van start is gegaan, zijn we benieuwd welke ontwikkelingen er zijn in het beroepsonderwijs. Welke talenten ontwikkelen studenten tijdens hun opleiding? Wat willen ze met de opgedane kennis gaan doen? En hoe dragen leermeesters bij aan ontwikkeling en succes van studenten in de praktijk? Vandaag het vervolg met leermeester Stan Kampen.
De horeca is de leukste en meest diverse branche om in te werken! En een branche met toekomstperspectief. Het beroepsonderwijs is traditioneel een belangrijke leverancier van horecamedewerkers.
Leermeesters vormen de grootste groep opleiders binnen de horeca en zijn het visitekaartje van de branche. Zij staan aan het begin van veel mooie carrières. Maar wat houdt die rol precies in?
Stan Kampen, Manager Front Office bij WTC WestCord Hotel Leeuwarden en spin-in-het-web bij Gastvrij Fryslân: “Voor Gastvrij Fryslân houdt mijn rol in dat ik studenten op de werkvloer begeleid. Ik ga met ze in overleg over het leertraject en zorg dat ze tijdens het meewerken op de afdeling ook met dat traject bezig blijven. Daarnaast werk ik samen met studenten toe naar hun doelen. Ik ben leermeester geworden omdat ik merkte dat ik in de begeleiding van studenten meer handvatten kon gebruiken. Ik heb toen het verschil gemerkt tussen werken met, en het opleiden van studenten.”
Ondernemers proberen op allerlei manieren een aantrekkelijke werkgever te zijn door goede voorwaarden te bieden aan nieuwe medewerkers. Maar ook het boeien en behouden van een bestaand team is enorm belangrijk. En dat draait niet alleen om het betalen van een eerlijk salaris, maar ook om het bieden van ruimte voor ontwikkeling en zelfontplooiing. “Ik denk dat je juist met goede begeleiding studenten (en medewerkers) het beste uit zichzelf laat halen. Je kunt iemand sturen en helpen met persoonlijke ontwikkeling en groei. En er met de juiste begeleiding voor zorgen dat iemand het beste uit zichzelf haalt. Door de praktijk in te gaan en studenten en medewerkers mee te laten kijken en werken op de werkvloer, kunnen we de aansluiting tussen het beroepsonderwijs en de werkvloer verbeteren. Daarnaast is het denk ik goed om ook binnen de opleiding gebruik te maken van mensen uit de praktijk voor de dagelijkse begeleiding”, aldus Stan. Hij hoopt dat meer studenten voor deze prachtige branche zullen kiezen. Stan: “Sta open voor alle (praktijk)lessen die je krijgt aangereikt, blijf je ontwikkelen en blijf nieuwsgierig.”
Meer weten: www.Gastvrijfryslan.nl
Sta je te trappelen om aan het werk te gaan in de horeca? Kijk bij een ROC in de buurt of er een opleiding is die past bij wat jij wilt, check de opties aan de Hogere Hotelschool en vergeet vooral niet binnen te lopen bij jouw favoriete horecazaak voor die te gekke baan.
Wil jij hét verschil maken in het leerproces van studenten en in de horeca mensen opleiden, dan moet je voldoen aan de erkenningseisen van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Eén van de eisen die SBB aan (horeca)leerbedrijven stelt, is dat ze één of meer leermeesters in dienst hebben die de leerling(en) kunnen begeleiden. Ben jij lid van KHN dan krijg je bij HOC.nl 15% korting op het lesgeld van de leermeesteropleiding. Meer weten? Check: Leermeester worden in de horeca? Kies een erkende opleider!
Lees hier deel 1 van de onderwijsreeks met onderwijsmanager Suzanne Staal.
Lees hier deel 2 van de onderwijsreeks met student Tycho Janssen en leermeester Bram van der Bor.
Lees hier deel 3 van de onderwijsreeks met programmamanager Yolanda Kuiper.