De situatie
In het VN-verdrag
voor mensen met een beperking staat dat de belemmeringen die mensen met
beperkingen in de samenleving tegenkomen moeten worden opgeheven, zodat
iedereen gelijkwaardig mee kan doen. Het VN-verdrag is in Nederland opgenomen
in de wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte. Dit betekent het
volgende:
- Alle ondernemers moeten geleidelijk de ‘algemene toegankelijkheid’
van hun bedrijf voor gehandicapten vergroten, tenzij dat voor de ondernemer een
onevenredige belasting vormt. Is een bepaalde aanpassing te duur voor een horecaondernemer,
dan hoeft hij die niet uit te voeren.
- Mensen met een beperking kunnen zelf
ook vragen om een aanpassing voor hun specifieke situatie. De algemene
maatregelen zijn immers niet altijd afdoende voor iedereen. De horecaondernemer
is verplicht te onderzoeken hoe hij de gevraagde aanpassing mogelijk kan maken
en die ook daadwerkelijk uit te voeren, behalve als die ‘onevenredig belastend
en/of disproportioneel’ is. Dit moet aantoonbaar zijn, wanneer de persoon met
een beperking zich hier niet in kan vinden en een klacht indient bij het
College voor de Rechten van de mens.
Standpunt KHN
Horecaondernemers en
hun medewerkers zijn dagelijks bezig om al hun gasten waardevolle momenten te
bieden. Als horeca moeten we vooral doorgaan met wat ondernemers nu al doen:
zich blijven verplaatsen in de gasten en hun specifieke behoeften. KHN vindt dat
toegankelijkheid en gastvrijheid goed samengaan, mits er per situatie gekeken
wordt naar de mogelijkheden. De gevraagde aanpassingen moeten geen onredelijke
investering vragen van de ondernemer.
Meer informatie