Als er íets in uitersten was de laatste twee jaar, dan was het wel de horeca en het toerisme. Van hutjemutje op elkaar, omdat het weer mocht, tot lege zaken met de stoelen op de tafels. En van volle hotels aan de kust, tot lege kamers in en rond congrescentra. In de toeristische sector gebeurde iets bijzonders, want bezoekers bleven in eigen land en dat zorgde voor herwaardering dichtbij huis. En nu? Dít zijn de punten waar je rekening mee wil houden bij de terugkeer van (buitenlandse) toeristen in jouw regio.
Nu de coronacrisis voorzichtig op zijn einde loopt, staan horecabezoeken en vakanties hoog op de lijst bij gasten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het leed geleden is. De toeristische sector heeft een forse klap gekregen door de coronacrisis. Alhoewel een aantal bedrijven redelijke tot zelfs goede zomers draaiden als gevolg van Nederlanders die in eigen land vakantie vierden, geldt dit zeker niet voor de gehele horeca. Inkomend en zakelijk toerisme en evenementen bleven in 2020 en 2021 fors achter en verwacht wordt - afhankelijk van de situatie rondom de oorlog in Oekraïne - dat herstel pas vanaf 2023 substantieel wordt.
KHN presenteerde recent een Horeca Herstelplan waarin we dieper ingaan op hoe duurzaam herstel eruit moet zien en wat hier concreet voor nodig is. De huidige situatie vraagt écht om een gerichte aanpak met maatwerk en hierover gaan we met het kabinet in gesprek. Samen met partners als Gastvrij Nederland en de Corona Taskforce Gastvrijheid zetten we ons in voor herstel en groei van het toerisme. De branche moet zich weer kunnen richten op wat écht belangrijk is: gasten en toeristen welkom heten in het eigen bedrijf. Daarbij dienen nieuwe uitdagingen zich aan. Het personeelstekort vraagt om creatief ondernemerschap. Denk hierbij aan anders roosteren en het boeien en behouden van medewerkers door goed werkgeverschap, maar ook aan de (her)inrichting van werkprocessen door bijvoorbeeld meer gebruik te maken van technologie en digitalisering, waardoor minder mensen nodig zijn. Maar ook het thema duurzaamheid in de volle breedte wordt steeds belangrijker, onder andere door de stijgende energie- en grondstofprijzen en de gevolgen van klimaatverandering.
Toerisme biedt nog steeds grote kansen voor ondernemers, inwoners en gemeenten. Een terrasje pakken, een ijsje of frietje halen, uitgaan, overnachten, een museumbezoek en uitgebreid lunchen of dineren zijn belangrijke onderdelen van een geslaagde trip of vakantie. Voor de coronacrisis gaf bijna 70 procent van de horecaondernemers aan dat toerisme belangrijk is voor de inkomsten en dat zij nog ruimte zagen voor verdere groei. Wel zagen zij ook een aantal uitdagingen. Om het groeiende toerisme op een goede manier te kanaliseren, is het volgens horecaondernemers belangrijk dat er slagen worden gemaakt in de toeristische agenda van Nederland. Zo liggen er kansen voor regionale marketing, waarbij een goede spreiding van toeristen over het land én over het jaar heen wordt nagestreefd.
Een mooie manier om je eigen regio in de schijnwerpers te zetten, is door mee te doen aan gastronomische evenementen en festivals in de regio, of door te werken met lokale producten. Ook kun je het seizoen verlengen (of aantrekkelijker maken) door het aanbieden van speciale arrangementen. Toeristen zoeken tenslotte naar authenticiteit en beleving. Betrek hier ook inwoners en ondernemers uit andere sectoren bij. Door toerisme lokaal en in de regio belangrijk te maken, versterk je elkaar en werken we samen toe naar een gastvrij Nederland. Ook het realiseren van voldoende slechtweervoorzieningen, het spreiden van evenementen in tijd en plaats én het benadrukken van de identiteit van dorpen en steden zijn belangrijke aandachtspunten.
Tot slot: de meest effectieve manier om gasten te trekken is natuurlijk gastvrij zijn. Een eigenschap die diep in de vezels van elke horecaondernemer zit. Ben je gastvrij, dan komen gasten graag terug. Om hier nóg meer aandacht voor te vragen, heeft KHN samen met NBTC de gastvrijheidstool in het leven geroepen. De nieuwe gastvrijheidstool biedt ondernemers uit de horeca- en toerismesector waardevolle tips en inzichten over hoe vaste en nieuwe bezoekers nog beter kunnen worden bediend. Aan de hand van zeven thema’s zoals doelgroepen bepalen, positionering scherpstellen en promotie, geeft deze tool je inzicht in kansen voor het aantrekken van zowel vaste gasten als nieuwe bezoekers. Een handig middel om als ondernemer te checken of aan alles is gedacht. Gastvrij zijn is per slot van rekening de sleutel tot een succesvolle horecaonderneming.
Wil jij ook aan de slag met de gastvrijheidstool? Bekijk dan hier de tool.