Het kabinet is van plan om per 2024 de vrijstelling van bpm op dieselbestelwagens geleidelijk af te schaffen. VNO-NCW / MKB Nederland is hiertegen en wil de gedragseffecten van de maatregel op de investeringen van ondernemers in hun bestelwagenpark in kaart te brengen. Help ze hierbij en vul de korte vragenlijst in.
Het plan om de bpm-vrijstelling af te schaffen, betekent dat dieselbestelwagens in de toekomst fors duurder worden. Gemiddeld zo’n 11.000 euro. De vrijstelling voor elektrische bestelwagens blijft wel van kracht. Het kabinet verwacht hiermee dat ondernemers sneller zullen investeren in de aanschaf van een elektrische bestelwagen waardoor het wagenpark sneller verduurzaamd.
Een coalitie van ondernemersorganisaties onder aanvoering van VNO-NCW / MKB Nederland is fel tegen de maatregel. Ze betwijfelen of ondernemers nu ineens sneller voor een elektrische bestelwagen zullen kiezen. Hierdoor zal de verwachte CO2-winst lager kunnen uitvallen. Om de gedragseffecten van de maatregel op jouw investeringen in jouw bestelwagenpark beter in kaart te brengen, vragen ze om jouw hulp. De vragenlijst bestaat uit 8 vragen. Het zal ongeveer 2 minuten van je tijd kosten. https://wsonwp.survey.fm/gebruikersonderzoek-bpm-bedrijfswagens