Horecaondernemers verkeren door de coronacrisis in zwaar weer. Uit onderzoek van KHN onder bijna 5000 horecaondernemers blijkt dat 10% van de respondenten aangeeft nu al geen buffers te hebben. Een kwart zegt het nog maximaal tot eind april uit te kunnen houden en nog eens een derde denkt het nog maximaal twee tot drie maanden uit te kunnen zingen. Als het kabinet geen uitzicht biedt, zal twee derde van de horecazaken per 1 juli haar deuren moeten sluiten. Bekijk de infographic met de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek.

Download hier de infographic in pdf.

  • Verbeterde NOW dringend noodzakelijk

Veel horecaondernemers zijn door de sluiting en het omzetverlies in acute financiële problemen gekomen. Zij maken zich veel zorgen omdat ze niet weten hoe lang het gaat duren voordat ze weer een goede bezetting en een rendabele omzet hebben. Er wordt door horecaondernemers inmiddels massaal aanspraak gemaakt op de maatregelen uit het steunpakket: 89% van de respondenten heeft aanspraak gemaakt op de TOGS-regeling (4000 euro eenmalig) en 69% van de ondernemers op de NOW-regeling. Een langere sluiting betekent nog meer omzetverlies en een grotere kans op faillissementen. Toch kijken horecaondernemers vooruit: 67% ziet mogelijkheden binnen de 1,5m economie, maar slechts 19% heeft ook een plan daarvoor.

  • Druppel op een gloeiende plaat

De NOW-regeling blijkt in de uitvoering veel minder effectief dan beloofd. Bovendien lopen de vaste lasten als huur e.d. door en de inkomsten blijven uit. De 4000 euro compensatie is dan een druppel op een gloeiende plaat.

  • Helft horecaondernemers krijgt vooralsnog geen krediet bij bank

Veel horecaondernemers vragen banken extra financiële ruimte (liquiditeit). Inmiddels heeft 30% van de respondenten een uitvraag uitstaan. Het blijkt zeer moeizaam om aan bankkredieten te komen. Uit ons onderzoek blijkt dat ondanks overheidsgaranties toch ook nog garanties van de onderneming zelf worden gevraagd. Die kunnen op dit moment juist niet worden verstrekt. In slechts 29% van de gevallen is het gevraagde krediet verstrekt en 25% van de aanvragen wordt niet gehonoreerd.

  • Huur grote kostenpost horeca

Op dit moment huurt 65% van de respondenten. Maar uit 0 omzet kun je geen huur betalen. Slechts 22% van de huurders ontvangt hulp van de verhuurder in de vorm van korting of (gedeeltelijke) kwijtschelding van de huur. De berichten over het opschorten van de huur zijn sympathiek en voorzien in liquide ruimte op korte termijn, maar een structurele oplossing is het niet.

KHN: Betere en nieuwe steunmaatregelen noodzakelijk

KHN wil, zeker met de uitkomsten van dit onderzoek meegenomen, dat het huidige noodpakket wordt verbeterd en aangevuld met nieuwe steunmaatregelen. Inspanningen van KHN hebben ertoe geleid dat premier Rutte afgelopen woensdag in het coronadebat heeft toegezegd opnieuw met de horecasector in gesprek te gaan over financiële steunmaatregelen en mogelijk een specifiek sectorpakket.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens