Door de netcongestie (onvoldoende capaciteit op het netwerk) kan het voor grootverbruikers, waaronder bedrijven in de horeca, jaren duren voordat ze het elektriciteitsnet naar behoefte kunnen benutten. Dit remt niet alleen de economische vooruitgang, maar ook de weg richting een beter klimaat.

De komende jaren gaan de energiebedrijven er alles aan doen om het netwerk klaar te maken voor de toekomst. Er zijn een paar cruciale instellingen die prioriteit krijgen bij aansluiting op het net. Alle andere bedrijven in Nederland die stroom nodig hebben, komen in de meeste gevallen op een wachtlijst. Wat kun jij doen?

Ik heb een grote aansluiting nodig voor mijn bedrijf, lukt dat nog?

Op Capaciteitskaart elektriciteitsnet zie je hoe het in jouw gebied gesteld is met de capaciteit. Is er nog ruimte om af te nemen of te leveren aan het net?

Je bedrijf verbouwen, starten, verduurzamen?

Check eerst of dit wel mogelijk is.

  • Neem contact op met een erkende energieadviseur, bijvoorbeeld onze partner COMCAM, om je energieverbruik in kaart te brengen (historie, vandaag en toekomst).
  • Onderzoek waar je energie kunt besparen, maak een plan.
  • Check voordat je nieuw gaat bouwen, uitbreiden en/of elektrificeren (van het gas af) altijd eerst of en wanneer er ruimte op het net voor jou beschikbaar is. Controleer dit ook voordat je een horecabedrijf start of overneemt.
  • Wees voorzichtig met investeringen. Een nieuwe aansluiting geeft bijvoorbeeld nog geen garantie op het leveren van stroom. Koop bijvoorbeeld ook niet zomaar zonnepanelen zonder dat je weet of je de stroom terug kan leveren. Dit geldt ook voor laadpalen en warmtepompen, waarbij het nog onzeker is of je voldoende stroom krijgt.
  • Probeer te voorkomen dat je over een gecontracteerd vermogen heen gaat, er zijn diverse creatieve oplossingen om de pieken af te vlakken. Daarnaast kan een samenwerking met bedrijven om je heen ook tot een oplossing leiden.

Kan ik ondanks de netcongestie toch verder met ondernemen?

Het is niet eenvoudig, maar er zijn wat oplossingen om dit probleem te omzeilen. Kijk daarvoor eens naar het document van het Gelderse energie akkoord GEA-Eerste-Hulp-bij-Netcongestie, of check de site van VNO NCW check de site van VNO NCW.

Wie kan mij helpen?

Als KHN-lid kun je jouw energiezaken voordelig en vertrouwd laten regelen door onze partner COMCAM. Zij kunnen je zeker ook adviseren en eventueel helpen als je te maken hebt met netcongestie.

Lees ook:

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens