De Ledenraad van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft per 29 september 2020 horecaondernemer Merijn Jansma gekozen tot het nieuwe Landelijk Bestuurslid van de vereniging. Hij volgt hotelier Agnes Holtjer op die haar maximale zittingsduur van twee maal drie jaar als bestuurslid heeft bereikt. Merijn Jansma is een zeer enthousiaste horecaondernemer en bestuurder met een grote passie voor de branche. Hij is eigenaar van pannenkoekenrestaurant ‘In den Gloeiende Gerrit’ en restaurant ‘In den Gloeiende Gerrit’, beide gelegen in Hoogland (Amersfoort). Van 2008 tot 2013 was Merijn bestuurslid voor de Vereniging Erkende Pannenkoekenrestaurants en sinds 2011 heeft hij zich als bestuurslid bij KHN onder andere ingezet voor de sector restaurants, de onderwijscommissie en de afdeling Amersfoort. Sinds 2015 is hij bestuurslid voor KHN. En met zijn recente benoeming tot het nieuwe Landelijk Bestuurslid, is het dan ook de hoogste tijd voor een korte introductie.
“Reeds 20 jaar een betrokken ondernemer uit Amersfoort met op mijn cv diverse horeca activiteiten en bestuurlijke functies. Getrouwd (Frouke) en vader van 2 kinderen (Fiene & Ties). Gek op sport, lezen en heel veel meer.”
“Ontspanning en contact zijn levensbehoeften of zouden dat in ieder geval moeten zijn. Door de diversiteit te omarmen en ervoor te zorgen dat iedereen in de horeca vanuit zijn eigen visie hier invullen aan kan geven, blijft er een heel divers horecalandschap bestaan. Zoveel mensen, zoveel wensen. En dat mogen wij faciliteren.”
“Hoe tegenstrijdig dit wellicht klinkt, maar op zich positief. Ja het doet zeer en ja er zullen nog harde klappen vallen. Maar in de basis geloof ik in het goede van de mens en heb ik de overtuiging dat deze barre tijden ons ook aanzetten tot het zoeken en vinden van nieuwe kansen en oplossingen. De zoektocht van de consument naar een authentieke beleving is al enige tijd in ontwikkeling en zal alleen maar sterker worden, verwacht ik. Het moment van bezinning en weer vooruit kunnen kijken zal er zeker komen. En dan is er altijd behoefte voor een luisterend oor aan de toog en ruimte voor het tot bloei brengen van nieuwe ideeën en verdienmodellen die nu bij menig ondernemer in de bovenkamer gestalte beginnen te krijgen.”
“Luisteren, analyseren en communiceren. In die volgorde.”
“Ik vrees dat we met zijn allen noodgedwongen nog wel even in de overlevingsstand moeten blijven staan. Om daar doorheen te komen, hebben we de overheid en consument keihard nodig en dus zal de lobby en communicatie naar buiten toe de hoogste prioriteit blijven houden. Ik hoop met mijn eerder genoemde eigenschappen een verbindende rol te kunnen spelen die zal bijdragen tot een positieve beeldvorming over onze prachtige branche.”
“De door het Landelijk Bestuur opgestelde speerpunten van goed werkgeverschap, eerlijk speelveld, innovatie, toerisme en duurzaamheid waren voor mij sowieso al de trigger om mijzelf beschikbaar te stellen en blijven wat mij betreft ook recht overeind staan. De realiteit leert alleen dat we eerst met elkaar deze periode - zo goed en zo kwaad als het kan - moeten zien door te komen. Ik realiseer me dat ik er op een heftig moment in stap en zal me in eerste instantie volledig dienstbaar richting het Landelijk Bestuur opstellen en proberen te leveren wat er van me gevraagd wordt.”
“Anderen schitterend laten presteren. Geef anderen de ruimte en het platform om te excelleren op hun eigen niveau en realiseer goed dat als jij jezelf blijft ontwikkelen en dit deelt, dat jouw omgeving met je mee groeit.”
“Als jong koekenbakkertje keek en luisterde ik altijd erg graag naar Erwin Oldenburg (Pannenkoekenhuis Schaarsbergen o.a.) en ook Bert van Zijtveld (De Heijkamp) heeft een prachtig verhaal. Op lokaal niveau is Rolf van As iemand waar ik een hoop van heb opgestoken, maar bovenal probeer ik vooral mezelf te inspireren om zo gelukkig te zijn en voldoening te halen uit de keuzes die ik maak.”
“Kruisbestuiving met collega-ondernemers; daar word je altijd beter van. Ik wil hem dan ook eigenlijk omdraaien totdat ik eigenlijk geen reden meer kan bedenken waarom je geen lid zou willen zijn. Wat hierin het belangrijkste is, moet iedereen voor zichzelf bepalen. Maar voor mij is de onderlinge interactie met collega’s heel waardevol.”
“Hajé de Jager zei ooit tegen mij: “In slechte tijden investeren, in goede tijden adverteren.” Mijn advies zou zijn dat men niet moet vergeten om juist nu ook veel in zichzelf te investeren, om er zo sterker uit te komen en klaar te zijn voor alles wat nog komen gaat.”