Op maandag 23 september vond de praktijkdag van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs plaats. De tien finalisten namen het tegen elkaar op in het ROC Mondriaan in Den Haag tijdens dit laatste onderdeel van de wedstrijd. Uiteraard waren wij aanwezig om finalist Nina Veldhuis van Vive la Vie te volgen. Hoe heeft ze zich voorbereid? En welke opdracht was het lastigst?

Fruitsalade bereiden

De dag begon met een praktijkproef; het bereiden van een fruitsalade aan tafel. Van tevoren wisten de deelnemers niet welke proef ze zouden krijgen. De andere mogelijke opties waren het bereiden van een zeebaars of een kreeft aan tafel. “Mijn familie en vrienden hebben de afgelopen tijd veel zeebaars en kreeft gegeten. En ik had iedere dag fruitsalade bij het ontbijt,” vertelt Nina lachend over haar voorbereiding. “Ik had niet verwacht dat het de fruitsalade zou worden, maar ik vond het een leuke opdracht. Naast een banaan, een ananas en een meloen mochten we zelf andere vruchten toevoegen. De fruittafel was ontzettend goed gevuld en ik werd verrast door de vele mogelijkheden. Ik koos, met het seizoensfruit in mijn achterhoofd, voor bramen. Met daarnaast onrijpe aardbei en citroenmunt als een frisse tegenhanger naast de tropische zoete aroma’s.”

Een verkoopgesprek en lastige situaties

Na deze proef volgden er verschillende gesprekken. Zoals een verkoopgesprek waarbij de deelnemers twee (fictieve) ceremoniemeesters moesten adviseren over de mogelijkheden van een bruiloft. “Dat was nog wel even improviseren, want bij Vive la Vie hebben we helemaal geen bruiloften,” vertelt Nina. “Maar al gauw had ik het restaurant in mijn hoofd omgetoverd tot trouwlocatie met ruimte voor 120 gasten, een enorme binnenplaats en twee keer zoveel personeel om een spetterende bruiloft te organiseren.” Ook werden de deelnemers tijdens een jurygesprek bevraagd over hoe ze om gaan met lastige situaties. Zoals steeds luidruchtiger wordende gasten die nóg een fles wijn willen bestellen. Of een gast die niet fris ruikt en waar andere gasten last van hebben. Dit vond Nina de pittigste proef. “Het gaat om situaties waar de belangen van de gast en het restaurant uiteenlopen, een goede gastvrouw of gastheer vindt de balans tussen die twee”.

Naast de praktijkproeven hadden de finalisten een profielgesprek in de vorm van een interview met Lekker500-journalist Mieke van Laarhoven over hun deelname aan de wedstrijd en hun toekomstplannen. Het resultaat daarvan is te zien in Lekker500 editie 2025.

De cocktail

Tot slot mochten de deelnemers hun eigen cocktail bereiden met Hennessy Cognac. Nina koos voor een verrassende, frisse cocktail met wijn. Ze is ervan overtuigd dat als je een cocktail ontwikkelt voor een wedstrijd, deze een goed verhaal moet hebben. “Mijn eigen cocktail mag ook een beetje over mijzelf gaan vond ik. En aangezien wijn een van mijn grootste passies is, maakte ik een cocktail met een zoete wijn van de Muscat druif uit de Languedoc, Zuid-Frankrijk. Samen met de fruitigste variant van Hennessy Cognac (VS) en citroensap, is dit een uitmuntende balans tussen zoet, zuur en de krachtige aroma’s die de Hennessy cognac met zich meebrengt.

Uitreiking op 4 november

Nina kijkt met veel plezier terug op de praktijkdag. “Het was een drukke, spannende maar vooral leuke dag! Het was een hele ervaring om telkens te presteren voor een jury. Ik heb hier en daar misschien een steekje laten liggen, maar over het algemeen heb ik er een heel goed gevoel aan over gehouden. Ik sta nog altijd achter mijn keuzes, foutjes zijn menselijk en we gaan 4 november zien waar dit mij heeft gebracht.” De uitreiking van de Hennessy Gastvrijheidsprijs vindt plaats op 4 november tijdens de lancering van Lekker500 editie 2025.

Lees ook het eerdere interview met Nina.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens